5 stappen om minder marketingbudget te verspillen

5 stappen om minder marketingbudget te verspillen
  • april 11, 2025

Als ondernemer wil je groeien in omzet. En daarvoor ben je waarschijnlijk bereid om in marketing te investeren. Maar je wilt natuurlijk geen budget verspillen. Elke euro die je uitgeeft, moet het waard zijn. In deze blog ga ik in op veelgemaakte fouten.

Er wordt geld uitgegeven aan marketing zonder te kijken naar de platformen waar je klanten op landen. Denk aan je website, social media profiel en andere plekken waar klanten meer informatie over je kunnen vinden.

Stap 1: Bepaal de boodschap van je bedrijf

Het is belangrijk dat je één gedachte bij een klant achterlaat, namelijk: dat zij jou nodig hebben omdat zij X willen. En dat moet overal terugkomen. Hiervoor heb je een duidelijke boodschap nodig. Ik ga dit in deze blog niet helemaal toelichten, maar ik verwijs je graag door naar een eerdere blog. [Bekijk deze hier].

De korte samenvatting is: probleem + oplossing + resultaat.

Stap 2: Bepaal de boodschap van je bedrijf

Zorg dat je heel helder hebt wie je doelgroep is. Wie wil je interesseren? De teksten moeten daarop afgestemd worden, maar ook als je wilt adverteren, wil je de juiste groep benaderen. Anders is het zonde van al het geld dat je aan marketing besteedt.

Stap 3: Pas de verschillende platformen voor je marketing aan

Zodra de boodschap helder is, vertaal je die naar de platformen waar je potentiële klant zich bevindt. Want als er bijvoorbeeld bezoekers op je website komen, moeten zij wel de juiste informatie lezen. Daarnaast zorg je ervoor dat het platform zo is ingericht dat de bezoeker de juiste vervolgstap neemt. Daar schrijf je de tekst naartoe.

Helaas gaan veel websites over de ondernemer zelf en niet over de uitdagingen en wensen van de potentiële klant. Hier valt voor vrijwel iedereen winst te behalen. En dat is zonde, want vaak wordt er wel geld in advertenties gestoken.

Dus mijn advies: zorg dat de teksten helder zijn en vanuit de klant geschreven, en maak duidelijk welke vervolgstap je verwacht.

Daarnaast adviseer ik ook om goede vervolgstappen op je website te definiëren. Bijvoorbeeld: inschrijven op een nieuwsbrief, contact opnemen, een scan aanvragen – noem maar op. Ik zie nog te vaak websites waarbij volop wordt ingezet op vindbaarheid, maar waarbij er verder niet is nagedacht over de stap nádat iemand op je website komt. En dat is juist het belangrijkste. Uiteindelijk wil je met die mensen in contact komen.

 

Stap 4: Zorg voor verkeer naar de platformen

Op het moment dat alles goed staat, kun je weer aan de slag met je advertenties, als je die hebt. Zorg er wel voor dat de boodschap in je advertenties (of socialmedia-berichten/video’s) overeenkomt met die op je website, zodat mensen niet in verwarring raken. Helderheid wint het altijd en zorgt altijd voor meer conversie.

Stap 5: Analyseer je marketingresultaten

Misschien denk je dat je boodschap helder is, maar blijkt dat helemaal niet zo te zijn. Dat kan natuurlijk. Kijk daarom altijd naar de resultaten en pas op basis daarvan teksten, knoppen en foto’s aan. Zorg er wel voor dat je voldoende verkeer hebt gehad, anders kun je geen goede conclusies trekken.

Meer informatie?

Vind je het leuk om hiermee bezig te zijn of is het echt een keer noodzakelijk? Klik dan op de onderstaande knop. In zes weken tijd stel ik je allerlei vragen over je marketing, zodat je een goede basis hebt.

 

 

Blog Post

Eerder geschreven artikelen

5 stappen naar (omzet)groei met online marketing?

augustus 8, 2024
Als ondernemer kijk je vooruit, en dat betekent in veel gevallen op zoek gaan naar groei. Waarom? Als ik naar mijn...

Hoe maak je als mkb'er een marketingstrategie praktisch? [7 stappen]

maart 8, 2024
In mijn vorige blog gaf ik al aan dat veel bedrijven geld verspillen aan marketingstrategieën. Ik heb dit helaas ook...

Hoe verbind je de marketingstrategie aan de uitvoering?

november 29, 2024
Als ondernemer kun je soms hele mooie plannen en doelen hebben. Maar hoe koppel je die aan de praktijk? Tegelijkertijd...