De afgelopen jaren heb ik bij meerdere innovatieve bedrijven gewerkt. Zij kwamen telkens weer met nieuwe ideeën om de markt te verrassen. Dit enthousiasme stak mij elke keer weer aan. Ik vind het ontzettend leuk om met dit type bedrijven samen te werken. Maar ik herkende bij al deze ondernemers een aantal van de onderstaande marketinguitdagingen. Ze zagen kansen om meters te maken met marketing, maar hadden geen tijd of kennis om deze te benutten.
In deze blog beschrijf ik de volgende marketinguitdagingen voor ondernemers:
- Meer bekendheid voor een innovatie product
- Meer leads uit online marketing
- Marketing heeft tijd & aandacht nodig
- Kennis ontbreekt, waar beginnen we
- Eigenaarschap ontbreekt
- Focus ligt op uitvoering en niet op strategie
- Marketing is duur
1: Meer bekendheid voor een innovatie product
U hebt een innovatief product op de markt gebracht, waar veel ondernemers/consumenten iets aan hebben. Alleen dan volgt de belangrijkste stap. Hoe komt de doelgroep meer te weten over deze oplossing? Hoe zorgt u voor meer bekendheid?
2: Meer leads uit online marketing
In een persbericht van de KVK eind 2022, bleek dat 11% van de ondernemers zich wil focussen op nieuwe klanten binnenhalen met marketingacties. In dit persbericht ging het voornamelijk om de hogere uitgaven te dekken.
Natuurlijk bent u op zoek naar meer kwalitatieve leads, of deze nu afkomstig zijn van online marketing of beurzen. Mijn ervaring is dat veel ondernemers van anderen in hun netwerk horen dat zij leads via hun website binnenkrijgen.
Zij willen dat ook, maar weten niet hoe ze dit moeten bereiken. Hoewel een website altijd beschikbaar is en er af en toe contactformulieren worden ingevuld, komen leads en klanten vaak nog steeds voornamelijk uit het eigen netwerk.
In deze blog zal ik niet ingaan op de oplossing voor dit probleem, maar ik wil wel één tip delen: moet iedereen meteen een aankoop doen of contact opnemen? Of kunt u ook tussenstappen op uw website aanbieden, zoals het downloaden van een PDF of iets dergelijks? Dit maakt de eerste stap voor potentiële klanten om in contact te komen een stuk kleiner.
3: Marketing heeft tijd & aandacht nodig
U hebt het over het algemeen druk genoeg met andere zaken en marketing heeft wel uw aandacht, maar niet de prioriteit. Tegelijkertijd beseft u dat het meer aandacht nodig heeft, omdat er uiteindelijk veel mooie en creatieve ideeën kunnen worden bedacht, maar deze ideeën zijn waardeloos als ze niet onder de aandacht van de doelgroep worden gebracht.
De uitdaging is dus om ervoor te zorgen dat er consequent aandacht wordt besteed aan marketing. Wilt u dit zelf doen? Moet u het uitbesteden? Of moet u iemand in dienst nemen (eventueel parttime)?
4: Kennis ontbreekt, waar beginnen we?
Elke ondernemer zal wel ideeën hebben over marketing. Uiteindelijk is de tweede natuur van een ondernemer het zoeken van oplossingen. Zo ook voor marketing. Maar voor een strategie om bijvoorbeeld online leads binnen te halen, ontbreekt het aan kennis. Daarom blijven dezelfde marketingvragen telkens weer terugkomen.
Waar begin ik? Welke stappen moet ik daarna nemen? Waar moet ik zichtbaar zijn? Hoe doe ik het? Hoe zet ik een succesvolle marketingcampagne op?
5: Eigenaarschap ontbreekt
Dit geldt niet voor elk bedrijf, maar voor veel kleinere mkb-bedrijven is er niet altijd iemand die zich volledig op marketing kan focussen. En met een beetje pech wordt marketing gezien als een taak die erbij wordt gedaan. Het resultaat is dat er af en toe social media posts worden geplaatst, met een minimale frequentie. Er komt heel af en toe een bericht op de website met leuk nieuws, en worden alle promotiematerialen netjes op tijd besteld en worden misschien de beurzen geregeld.
Als ondernemer vindt u dit waarschijnlijk prima voor nu. Uiteindelijk doet iedereen zijn best en dit is gewoon het maximale wat haalbaar is. Maar ergens wilt u toch een keer een stap maken om iemand volledig te wijden aan marketing, of om dit op een andere manier te borgen. Want alles wat aandacht krijgt, groeit!
6: Focus ligt op uitvoering en niet op strategie
Door één van de vorige punten (tijd, kennis & eigenaarschap), is de beschikbare tijd voor marketing vooral op de uitvoering gericht. Er zijn doelstellingen voor sales, maar niet voor marketing. Daarnaast ligt er niet een marketingplan om echt verder te komen.
Als ondernemer bent u waarschijnlijk meer van doen, dan van het maken van plannen. Maar u begrijpt ook dat het soms goed is om na te denken over de strategie die achter de marketing zit. De uitdagingen is, hoe besteden we meer aandacht aan de strategie om in de uitvoering meer resultaat te boeken?
7: Investeren in marketing kost geld
De kosten lopen voor de baten uit. Zo is het met uw nieuwe innovatieve ideeën en zo is het met marketing. Helaas wordt marketing nog veel te vaak als grote kostenpost gezien. En ergens weet u ook wel dat marketing de omzet van morgen is. Dus dat het geld dat u nu besteedt, zeker weer terugkomt. Alleen bent u bereid om daarin risico’s te nemen? En kunt u het op dit moment wel financieren?
Gelukkig zijn er ook genoeg manieren om met minimale uitgaven toch leuke successen te boeken.
Conclusie marketinguitdagingen voor ondernemers
Deze punten zullen waarschijnlijk herkenbaar zijn. Het gevaar is dat u na deze blog weer verder gaat waar u gebleven was. Wilt u echt een keer uw marketing onderhanden nemen? Plan hieronder een gesprek in en download ondertussen de whitepaper met 5 valkuilen waardoor ondernemers geen online leads krijgen.
Uiteindelijk kan het alleen maar winst opleveren. Plus meer consequente aandacht voor marketing en werken vanuit een plan!
Liever direct contact? Klik dan hier om een gesprek in te plannen.