Blog over online marketing voor mkb-ondernemers

7 frustraties die elke allround marketeer herkent [eigen ervaring]

Geschreven door Gert-Jan Verweij | Jan 21, 2023 10:58:00 AM

Ja, ik zat zelf ook jullie positie als allround marketeer. Ik was bij een aantal bedrijven ook verantwoordelijk voor de marketing. En zeker als je alleen op marketing zit, heb je met best wat uitdagingen te maken. Enerzijds leuk, want dat maakt je baan lekker afwisselend. Af en toe met wat frustraties, want je wilt resultaten boeken. 

 

Frustratie is dan niet de term die de lading dekt van deze blog. Want vaak zit er ook weer een leuke kant aan. Het is niet voor niks dat je voor deze functie gekozen hebt. 

1. Tijd kun je maar 1 besteden

Website, social media, blogs, sparren, strategie, fotografie, video’s, brochures, whitepapers, beurzen, backlinks, marketing automation, e-mailmarketing, workflows, SEO, SEA en zou kunnen nog wel even doorgaan. 

 

Probleem is dat je de tijd maar één keer uit kunt geven. Maak jij een prioriteitenlijst of wordt je agenda bepaald door je collega’s? Bij mij was het vaak beide. Uiteindelijk ging ik echt momenten blokken om dingen voor elkaar te krijgen. 

 

Wat mij wel frustreerde, is dat je niet aan alles de aandacht kon geven, die je wilde geven.  

2. Iedereen denkt dat je alles weet van marketing

De lijst die ik bij punt 1 opnoemde, is vaak leuk. Heel verschillend, maar iedereen denkt ook dat je het kan. Veel collega’s hebben niet door dat er heel veel facetten aan marketing vastzitten en dat je die niet allemaal kunt beheersen. Natuurlijk pak je de vragen wel op, waar je weer veel van leert. Dat is natuurlijk wel ontzettend leuk! 

3. Er MOETEN leads komen

Ja! In al die drukte komen ook sales collega’s langs of de directeur. Niet in elke organisatie zal dit zo zijn, maar waarschijnlijk herken je het wel. Meer leads! Natuurlijk doe je er alles aan, maar soms kun je gewoon niet meer in de beperkte tijd die je hebt. En de resultaten komen wel, maar soms heeft het meer tijd nodig. 

4. 999 bedrijven die bellen en komen vertellen wat er beter moet

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik had regelmatig bedrijven aan de lijn die mij van alles beloofden. In het begin was ik nog geïnteresseerd en sprak ik nog regelmatig af. Vervolgens had je een afspraak en dan gaven ze precies aan waar je dingen beter kon doen. Vaak waren het dan dingen die je wel al wist, maar geen tijd voor had. 

5. Geen sparringpartner (of nauwelijks)

Doordat je alleen op marketing zit, heb je geen direct sparringpartner. Je spreekt wel eens andere marketeers, maar niet iemand die regelmatig met je meedenkt. Alle marketingideeën komen dus uit jouw koker. Met een beetje geluk denkt de directeur of een andere leuke collega mee. Ik merkte dat ik dit soms wel mistte. Gelukkig waren er nog wel andere manieren om toch inspiratie te krijgen. 

6. Teveel operationeel bezig, bijna geen tijd voor strategische dingen

Doordat er continu genoeg te doen is en er geen kritische mensen zijn, ben je veel operationeel bezig. Soms probeer je een plan te maken, maar vaak komt het er niet van. Mooi zo’n actieve houding, alleen hierdoor behaal je minder resultaten. 

 

Ik had op een gegeven moment iemand nodig die kritisch meekeek, en dat hielp mij om de marketing integraal vanuit een strategie te benaderen. Herkenbaar? 

Recent heb ik een framework gemaakt om een campagne op te zetten die met elkaar verbonden is, dit voorkomt dat je allemaal losse blogs gaat plaatsen. Misschien ook wel interessant voor jou. Bekijk de download hier! 

7. Vaker klanten bezoeken

Misschien is dit wel mijn grootste frustratie of wens vanuit de jaren dat ik als marketeer werkte. Je wilde wel klanten bezoeken, maar het kwam er gewoon veel te weinig van. Terwijl je juiste deze input nodig hebt voor je campagnes. Nu ik als zelfstandige werk, is dat wel één van de standaard vragen die ik stel. Mag ik 1 of 2 klanten bezoeken? 

 

Conclusie frustraties allround marketeer

Ik heb een aantal van mijn frustraties gedeeld. Sinds ik ZZP’er ben, heb ik minder met deze frustraties te maken, omdat ik mij moet focussen op de opdracht. Niet op alle andere zaken eromheen.

Waarschijnlijk herken je wel een aantal frustraties (en waarschijnlijk ook de leuke kant ervan). Graag kom ik met je contact om jouw frustraties te horen. En wellicht kunnen we wat voor elkaar te betekenen. 

 

Vraag hieronder een uur sparren/kennismaken aan (gratis). Dan komen we snel in contact. Wat heb je te verliezen? Niks, het is alleen maar leuk om een andere enthousiaste marketeer te horen!