Voor kennis over watersystemen, veredeling, opkweek en productie in de tuinbouw, heeft Cor overal zijn mensen in het bedrijf rondlopen. Onderzoeken hoe systemen verbeterd kunnen worden, inspelen op de vraag van kwekers, werkbezoeken afleggen over de hele wereld zijn zaken die dagelijks de revue passeren.
Maar het positioneren van ErfGoed en het online binnenhalen van leads, waren tot 2 jaar geleden onderwerpen waar weinig over nagedacht werd. Tot online marketeer Gert-Jan zijn ideeën los ging laten binnen de organisatie. Bremmer: „We zien nu pas hoe een belangrijk hulpmiddel internet is.”
„Als jonge vakantiekracht bracht Gert-Jan al uren door bij ErfGoed,” vertelt Bremmer. „Hij kende het bedrijf daarom van binnenuit. Twee jaar geleden is hij in dienst bij ons gekomen en inmiddels werkt hij als zzp’er binnen het bedrijf.
De behoefte aan een functie zoals die van Gert-Jan – online marketeer – groeide, toen we tijdens corona niet naar het buitenland konden reizen om onze partners te bezoeken. We hadden het gevoel dat we meer digitaal moesten gaan doen. ErfGoed is een relatief klein bedrijf, met een grote en wereldwijde ambitie. Wil je je merk positioneren, dan móet je digitale hulpmiddelen gebruiken.”
Leads via de website
Met de kennis en expertise die Gert-Jan heeft, staat er inmiddels heel wat op de rails op het gebied van digitale marketing binnen ErfGoed. Bremmer: „Gert-Jan kwam echt binnen met zijn eigen ideeën. Hij is geïnteresseerd in de digitale wereld en heeft een goed gevoel voor nieuwswaarde. Hij weet hoe je kunt zorgen dat iets geliket wordt, dat het gelezen wordt of dat er doorgeklikt wordt.
Gert-Jan heeft ons bedrijf aangemeld bij Hubspot. Hij maakt persberichten en zoekt plekken op waar we nieuws kunnen verspreiden. Zo zorgt hij ervoor dat onze naam overal bekend wordt. En wat nog belangrijker is: dat er leads binnenkomen op de website. Dat mensen ook daadwerkelijk ons opdrachten gaan geven.”
Filosofie omarmen
De werkwijze van We do it Marketing, bevalt Bremmer heel goed. „In het begin heeft Gert-Jan best wat moeten doen om eigen te worden binnen het bedrijf. Er lopen hier vooral technische mensen rond die werken aan een concreet product.
Waar Gert-Jan mee bezig is, gaat meer over een denkwijze. Het is een filosofie die wij ons eigen moeten maken. Als wij zijn nieuwe marketingideeën omarmen, gaan ze intern ook grote waarde opleveren.
Dan voel je dat je het met elkaar bereikt hebt, als er op den duur daadwerkelijk een nieuwe order wordt gescoord.” Als opdrachtgever moet je een mening hebben over wat je wilt bereiken, vindt Bremmer. „Je kunt de opdracht niet zomaar neerleggen bij Gert-Jan en er daarna niet meer naar omkijken.
Digitale marketing is een onderwerp waar je ook zelf tijd en energie in moet gaan stoppen als bedrijf. Het is een zaak van lange adem. Maar Gert-Jan gaat moeilijke dingen niet uit de weg. Al moet hij iets zeven keer opnieuw doen, dan zal hij dat zeven keer doen. Eén van de boeken die hij gebruikt is ‘They Ask, You Answer.’ Dat is een filosofie waar hij al veel uitgehaald heeft binnen ons bedrijf. Hij gelooft in een bepaalde aanpak, kiest daarvoor en werkt dat ook uit.”
Bent u geïnteresseerd in mijn aanpak?