Regelmatig kom ik ondernemers tegen die het hebben over online marketing, en dan is de vraag vaak: "Kun jij iets met Google Ads of doe je ook betaalde advertenties via social media?" Of ze hebben andere ideeën, maar de onderstaande marketingmiddelen hoor ik weinig. Terwijl ze, in mijn ogen, waardevol zijn.
Een belangrijke kanttekening: werk vanuit de strategie. Marketing is niet een trucje; het is een proces. Al doende word je beter en ga je resultaten boeken. Wat bij de één werkt, hoeft niet bij jou te werken.
1. Webinar
In mijn ogen kunnen veel meer mkb'ers relevante webinars organiseren voor hun doelgroep, zowel voor bestaande als nieuwe klanten. Ik heb veel positieve ervaringen met webinars, hoewel ik merk dat het niet bij elk bedrijf werkt. Als je hiermee aan de slag wilt, zorg dan in ieder geval dat de boodschap helder is vanuit het perspectief van de klant.
Zorg verder voor goede promotie en een goede opvolging. Maak het ook niet te ingewikkeld voor jezelf. Je kunt in Microsoft Teams een vergadering aanmaken en deze gebruiken als webinarlink. In veel gevallen is dit voldoende om een succesvolle webinar te geven.
2. E-mailmarketing
"Ik krijg ontzettend veel vervelende e-mails in mijn mailbox. Daarom wil ik niets met e-mailmarketing doen." Dit is wat ik regelmatig hoor van ondernemers. Maar waarom denk je dat grote merken blijven inzetten op e-mailmarketing? Omdat het werkt! Onlangs hadden we nog een klant voor wie we een e-mailcampagne opzetten, en dat leverde direct omzet op.
Alle ondernemers gebruiken e-mail om te communiceren. Zorg ervoor dat je regelmatig waardevolle content deelt met jouw doelgroep. Voorkom dat jouw content als spam wordt gezien, want dan zal e-mailmarketing inderdaad niet werken.
Doe verder, als het mogelijk is, regelmatig A/B-testen om de kwaliteit van je mailings te verbeteren.
3. Persberichten
Ik heb dus echt hele goede ervaringen met persberichten in de tuinbouwsector. Waarschijnlijk zal dit niet voor elke sector zo werken. Niet bij elke klant krijg ik de kans om dit uit te proberen. Maar als jij waardevol nieuws hebt, zou ik dit kanaal zeker uitproberen. Het geeft je de kans om je te positioneren als expert in de markt.
4. Omzet via of uit bestaande klanten
We weten het allemaal. Bestaande (tevreden) klanten zijn de makkelijkst te benaderen. Enerzijds om een herhalingsaankoop te doen. Maar als dat voor jouw product/dienst niet van toepassing is, dan kun je ze wel stimuleren om nieuwe klanten aan te brengen. Dat kan door even te bellen. En gewoon de simpele vraag te stellen. Hoe is het? En kan ik je nog ergens mee helpen? Of je gebruikt e-mailmarketing om dit te bereiken.
5. Persoonlijke LinkedInprofiel
Veel ondernemers zitten wel op LinkedIn, maar doen er nog weinig mee. Dat kan een prima keuze zijn als je doelgroep niet op LinkedIn zit. Maar als je doelgroep daar wel zit, is het erg waardevol om zichtbaar te zijn. Dit kan door regelmatig te posten met inhoudelijke en persoonlijke verhalen, mensen te benaderen via DM (niet te pusherig), en je profiel up-to-date te houden.
6. Klantverhalen
We zijn elke dag druk en helpen klanten, maar gek genoeg laten we dit niet aan potentiële klanten zien. Door de drukte sluipt dit er tussendoor, terwijl dit een van de meest krachtige marketingmiddelen is. Heb je er zelf geen tijd voor? Zorg dan dat je het uitbesteedt. Je potentiële klanten zijn altijd geïnteresseerd in de verhalen van jouw klanten.