De afgelopen jaren heb ik veel ondernemers gesproken. En dit valt mij op: ze hebben weinig tijd, willen snel resultaat en marketing is ingewikkeld.
Vandaag zijn we druk, dus kunnen we geen tijd in marketing investeren. Morgen is het rustig en dan moet marketing ineens resultaten opleveren. En verdraaid, dat lukt niet. Hoe komt dat? Of we plaatsen toch elke week een LinkedIn-bericht, waarom krijgen we geen leads?
De fout die veel mkb-ondernemers maken is deze: ze denken dat marketing werkt als een automaat met blikjes cola. Je gooit er een muntje in en je krijgt een blikje cola. Marketing is een proces van zaaien. En als je zaait, kun je niet direct oogsten. Het kost tijd, je weet niet 100% zeker of alles werkt en je moet het consistent en integraal aanpakken.
Marketing is een proces van zaaien en kost tijd.
Stel dat je het volgende kwartaal mogelijk weer nieuwe klanten wilt, dan betekent dat dat je nu aan de slag wilt. En eigenlijk moet je nog eerder beginnen.
Je moet eerst een plan maken, je kunt niet zomaar met losse flodders schieten. Daarna begin je met je marketing. Maar je bent niet in één keer bekend. Dat kost tijd. Dus je moet consistent aanwezig zijn op de kanalen waar je klanten zitten.
Je bouwt aan je bekendheid, zodat je vertrouwen krijgt. Het kost tijd voordat ze echt een aanvraag doen. Gartner zegt in een onderzoek dat er 20 contactmomenten zijn voordat iemand een gekwalificeerde lead wordt voor sales. Uiteraard verschilt dat per situatie, maar je begrijpt dat het tijd kost voordat iemand een afspraak met je wil.
Bij een e-commerce website gaat het vaak wat makkelijker. Met een Google Ads-campagne kun je vrij makkelijk tractie genereren. Maar dan nog is de aanlooptijd belangrijk, o.a. voor optimalisaties.
Marketing is geen wiskunde
We kunnen veel gemiddeldes pakken, maar uiteindelijk is het eindresultaat van marketing lastig te bepalen. Want:
- Je hebt te maken met een markt die heel wisselend is;
- Resultaten uit het verleden geven geen garanties voor de toekomst;
- Je weet nooit 100% zeker of je ideeën aanslaan.
De kans dat iets lukt, kunnen we verhogen. Maar 100% garantie heb je nooit. Daarover schrijf ik ook meer in deze blog. Hierdoor is het belangrijk dat je op tijd begint met je acties, zodat je zoveel mogelijk data verzamelt. Daardoor kun je je strategieën aanpassen. Daardoor is de kans op succes steeds groter.
Marketing is consistent zijn
Aan welk merk denk je bij een schoen? Welke fastfoodketen schiet als eerste door je hoofd? Aan welke leverancier denk je als eerste? Aan wie denkt jouw potentiële doelgroep als eerste?
Door consistent aanwezig te zijn, word je sneller gebeld. Mensen hebben een probleem en denken direct aan jou. Waarom? Omdat je de laatste 3 maanden veel over dit thema deelde. Super toch! Maar dat betekent wel dat je elke week tijd moet maken om aanwezig te zijn op de kanalen van je klanten.
Marketing moet je integraal aanpakken
Er is geen gouden knop waarop we kunnen drukken om klanten te krijgen. Het is gewoon hard werken. En dat betekent zichtbaar zijn op de kanalen waar je klanten zitten. Bijna iedereen gebruikt Google en zit op social media. Iedereen heeft een netwerk waarmee hij/zij spreekt. Zorg dus dat je op meerdere plekken aanwezig bent. Dan blijft je boodschap hangen en komt je potentiële klant naar jou toe op het moment dat er behoefte is.
Marketinginvesteringen gaan voor de baten uit
Dit is logisch toch?! Als ondernemer investeer je. Helaas wordt marketing vaak als kostenpost gezien. Maar ook dit is een investering. Je bouwt aan een proces, waardoor steeds meer potentiële klanten automatisch contact opnemen. Maar dat betekent dat jij je euro niet direct terugziet. Het is eerst zaaien en dan oogsten!