In mijn vorige blog gaf ik al aan dat veel bedrijven geld verspillen aan marketingstrategieën. Ik heb dit helaas ook vaak zien gebeuren. Vaak is er geen onwil, maar ontbreekt het aan een regisseur van het proces, en is er niemand die het praktisch maakt.
Zit jij ook in zo'n situatie? Of wil je voor het eerst echt aan de slag met een strategie? Lees in mijn vorige blog de belangrijkste onderdelen voor een marketingstrategie. In deze blog wil ik dieper ingaan op het praktisch maken van de strategie.
Ik deel de lessen die ik heb geleerd en wat ik dagelijks doe. Wat zijn voor mij de belangrijkste onderdelen?
- Waarom doe je het?
- Zorg voor een goede regisseur/projectmanager.
- Ga niet voor perfectie, maar voor goed.
- Maak een plan dat je kunt opdelen.
- Koppel verantwoordelijkheden aan concrete acties.
- Bouw gewoontes in.
- Analyseer en verbeter.
Stap 1: Waarom online marketing?
Waarom wil je praktisch aan de slag met online marketing? Ik keek onlangs naar een aflevering van 'Kamp van Koningsbrugge'. De deelnemers moesten een kuil graven in het zand. De boodschap die ze meekregen was: Het is misschien niet leuk, maar focus je op het waarom. Dat motiveert je om door te gaan.
Dit pas ik ook toe wanneer ik bijvoorbeeld aan het sporten ben. Waarom doe ik het? Wat levert het mij op?
Als je het waarom helder hebt, is het makkelijker om tijd te reserveren en echt elke dag/tijd te vinden voor je online marketing.
2: Zorg voor een goede regisseur
Iemand moet het overzicht behouden en ervoor zorgen dat mensen hun verantwoordelijkheden nakomen. Zeker als collega's een deel van de marketing oppakken, maar het niet hun focus is.
Zelf ben ik vaak ook de regisseur bij organisaties. Soms is een appje al voldoende als herinnering om ervoor te zorgen dat we weer aan de slag gaan.
Dit kan iemand intern zijn. Heb je die niet beschikbaar, dan kun je altijd een zzp'er zoeken of een marketingbureau dat het proces leidt. Zorg ervoor dat je een partner kiest, geen leverancier. Anders krijg je wat je vraagt. En je wilt juist iemand hebben die betrokken is, meedenkt en jou verder helpt.
3: Goed is voldoende
Jazeker, een standaard opmerking. Maar toch hebben veel ondernemers er moeite mee. Je LinkedIn-bericht, je blogpost of andere uitingen. Websitebezoekers vinden 'goed' voldoende. Het gaat om het doel. Verbeteringen kunnen later altijd nog.
4: Maak een plan klein
Als je met de strategie bezig bent, kan online marketing heel groot worden. Maak een plan dat je in stukjes kunt verdelen. Begin eerst met één kanaal. Plaats eerst eens één blog. Doe wat ervaring op. Zorg dat iedereen een deel oppakt.
Wil je het wel gelijk groter aanpakken? Zorg dan dat het plan makkelijk op te delen is. Bijvoorbeeld: 10 blogs, 1 webinar, 1 social media campagne, elke week 2 social media posts.
Een tip die ik recentelijk nog kreeg: maak een simpele funnel die je in het klein kunt testen. Zorg dat je dit zelf of door iemand anders laat testen. Als die simpele funnel werkt, kun je het verwerken in je grotere strategie.
5: Wijs verantwoordelijkheden toe
Dit sluit aan bij het bovenstaande. Verdeel de blogs, webinars en andere uitingen over het team. Vinden ze dat lastig? Zorg ervoor dat ze geïnterviewd worden. Kun je het zelf niet overzien? Zorg dat een regisseur het regelt en dat jij alleen de hoofdlijnen meekrijgt. Maak het simpel.
6: Bouw gewoontes in
Wil je zelf ook een bijdrage leveren? Begin bijvoorbeeld met het posten op LinkedIn (als dat bij jouw doelgroep past). Zorg dat je elke vrijdagochtend 1 post maakt voor de week erop en plan die in.
Zit dat eenmaal in je systeem, kijk dan of je bijvoorbeeld elke 2 weken een artikel kunt schrijven (of geïnterviewd wordt).
7: Analyseer en verbeter
Analyseer wat werkt en wat niet werkt (en bouw daar ook patronen in). Sommige dingen kosten meer tijd, dus wees niet overhaast. Zorg dat je elke keer iets beter wordt. Je kunt ook feedback van je klanten vragen.
Maak de analyse niet te groot. Kijk gewoon naar de websitecijfers, best presterende pagina's, downloads (kwaliteit) en bijvoorbeeld de open rate van e-mails.