Hoe verbind je de marketingstrategie aan de uitvoering?

Hoe verbind je de marketingstrategie aan de uitvoering?
  • november 29, 2024

Als ondernemer kun je soms hele mooie plannen en doelen hebben. Maar hoe koppel je die aan de praktijk? Tegelijkertijd is de marketeer druk met de uitvoerende taken. Hoe zorg je dat je aandacht hebt voor de lange termijn doelen? Ik zie bij veel van mijn klanten die uitdaging terugkomen. 

Om de ambitie te koppelen aan de dagelijkse acties, gebruik ik het OGSM-model. Niet als een statisch model, maar als een levend document om plannen bij te stellen op basis van praktijkervaringen. Op die manier kun je snel schakelen. Hoe gebruik ik dit in de praktijk? En hoe kun jij dit in de praktijk gebruiken? 

1. Stel je ambitie vast (Objective)

Je kunt wel denken dat je hetzelfde ambitie hebt, maar dat hoeft niet zo te zijn. Daarom is het goed om uit te spreken waar je gezamenlijk naartoe werkt. Waar wil je bijvoorbeeld over 3 jaar staan? 

Op deze website geven ze een aantal criteria waaraan dit moet voldoen: 

  • Hij moet ambitieus zijn, maar wel haalbaar.
  • Hij moet intellectueel kloppen en het hart raken.
  • Hij moet intuïtief zijn en na te vertellen in eigen woorden.
  • Hij moet richtinggevend zijn.

2. Koppel je ambitie aan doelen (Goals)

De doelen zijn de bedrijfdoelen die je wilt behalen om de ambitie waar te kunnen maken. Dat betekent dus nog een specifieke marketingdoelen als aantal websitebezoeken. Die komen later in het proces. Dat kan bijvoorbeeld zijn: zoveel omzetgroei of naamsbekendheid in die markt. 

3. Welke strategieën gebruik je (Strategy)

Er leiden meerdere wegen naar Rome en daarom zul je keuzes moeten maken welke strategieën je gaan helpen om de doelen te behalen. Deze zijn bepalend voor de acties die de marketing zal doen in de praktijk. Aan wat voor soort strategieën kun je denken? 

  • Naamsbekendheidscampagne voor product x of in mark y. 
  • Upselling bij bestaande klanten. 
  • Optimaliseren van online marketingprocessen. 
  • Werken aan het verbeteren van de positie in Google. 
  • Kennisleider op het onderwerp van x. 
  • Content marketing 
  • Social media marketing
  • Event marketing 

 

4. Hoe ga je het meten en wie gaat het doen? 

Volgens ga je de strategieën concreter uitwerken in meetpunten (KPI's) en om die te bereiken moet je bepaalde acties doen. Die vloeien hieruit voort en ik raad aan om er ook gelijk een verantwoordelijke aan te koppelen. Zo zorg je dat je marketing aan de strategie gekoppeld is. 

Je kunt niet alles direct doen. Bepaald welke acties je dit jaar gaat oppakken en wanneer. 

5. Hoe zorg je dat het plan niet verstoft? 

Ik raad aan om de KPI's elke maand te meten om te kijken of je op de goede route bent. En vervolgens 1 x per kwartaal kijken of de kwartaaldoelen zijn behaald. En op basis daarvan te bepalen of je moet bijsturen. Wil je meer weten over de deze aanpak? Neem dan contact op! 

Blog Post

Gerelateerde berichten

Wat kost het opzetten van de basis van jouw online marketing?

april 4, 2024
Waarschijnlijk heb je op deze blog geklikt omdat je de online marketing voor jouw bedrijf goed wil aanpakken. Daarvoor...

Hoe scoort jouw mkb-bedrijf op digitale marketing? [+ tips]

mei 24, 2024
Als ondernemer wil je je omzet laten groeien. Een van de kanalen om dit te realiseren is digitale marketing. Maar hoe...

5 redenen voor mkb om aandacht te besteden aan heldere boodschap

november 2, 2023
Als ondernemer ben je waarschijnlijk vanuit passie begonnen. Je kunt uren praten over je product of dienst, en je...