Hoe verbind je de marketingstrategie aan de uitvoering?

Hoe verbind je de marketingstrategie aan de uitvoering?
  • november 29, 2024

Als ondernemer kun je soms hele mooie plannen en doelen hebben. Maar hoe koppel je die aan de praktijk? Tegelijkertijd is de marketeer druk met de uitvoerende taken. Hoe zorg je dat je aandacht hebt voor de lange termijn doelen? Ik zie bij veel van mijn klanten die uitdaging terugkomen. 

Om de ambitie te koppelen aan de dagelijkse acties, gebruik ik het OGSM-model. Niet als een statisch model, maar als een levend document om plannen bij te stellen op basis van praktijkervaringen. Op die manier kun je snel schakelen. Hoe gebruik ik dit in de praktijk? En hoe kun jij dit in de praktijk gebruiken? 

1. Stel je ambitie vast (Objective)

Je kunt wel denken dat je hetzelfde ambitie hebt, maar dat hoeft niet zo te zijn. Daarom is het goed om uit te spreken waar je gezamenlijk naartoe werkt. Waar wil je bijvoorbeeld over 3 jaar staan? 

Op deze website geven ze een aantal criteria waaraan dit moet voldoen: 

  • Hij moet ambitieus zijn, maar wel haalbaar.
  • Hij moet intellectueel kloppen en het hart raken.
  • Hij moet intuïtief zijn en na te vertellen in eigen woorden.
  • Hij moet richtinggevend zijn.

2. Koppel je ambitie aan doelen (Goals)

De doelen zijn de bedrijfdoelen die je wilt behalen om de ambitie waar te kunnen maken. Dat betekent dus nog een specifieke marketingdoelen als aantal websitebezoeken. Die komen later in het proces. Dat kan bijvoorbeeld zijn: zoveel omzetgroei of naamsbekendheid in die markt. 

3. Welke strategieën gebruik je (Strategy)

Er leiden meerdere wegen naar Rome en daarom zul je keuzes moeten maken welke strategieën je gaan helpen om de doelen te behalen. Deze zijn bepalend voor de acties die de marketing zal doen in de praktijk. Aan wat voor soort strategieën kun je denken? 

  • Naamsbekendheidscampagne voor product x of in mark y. 
  • Upselling bij bestaande klanten. 
  • Optimaliseren van online marketingprocessen. 
  • Werken aan het verbeteren van de positie in Google. 
  • Kennisleider op het onderwerp van x. 
  • Content marketing 
  • Social media marketing
  • Event marketing 

 

4. Hoe ga je het meten en wie gaat het doen? 

Volgens ga je de strategieën concreter uitwerken in meetpunten (KPI's) en om die te bereiken moet je bepaalde acties doen. Die vloeien hieruit voort en ik raad aan om er ook gelijk een verantwoordelijke aan te koppelen. Zo zorg je dat je marketing aan de strategie gekoppeld is. 

Je kunt niet alles direct doen. Bepaald welke acties je dit jaar gaat oppakken en wanneer. 

5. Hoe zorg je dat het plan niet verstoft? 

Ik raad aan om de KPI's elke maand te meten om te kijken of je op de goede route bent. En vervolgens 1 x per kwartaal kijken of de kwartaaldoelen zijn behaald. En op basis daarvan te bepalen of je moet bijsturen. Wil je meer weten over de deze aanpak? Neem dan contact op! 

Blog Post

Gerelateerde berichten

Klopt de online marketingstrategie van mijn bedrijf?

juli 18, 2024
Twijfel je of de marketingstrategie van je bedrijf klopt? Of heb je überhaupt geen strategie, maar wil je inspiratie...

Marketeer in dienst versus marketing ZZP’er

augustus 17, 2023
Wil je groeien door middel van meer goede leads via online marketing? Dan is het tijd om te investeren in een...

Online marketing uitbesteden of zelf doen? 20 voor- en nadelen!

oktober 31, 2024
Als ondernemer wil je meer omzetgroei realiseren. Online marketing kan je daarbij helpen. Maar wanneer doe je het zelf,...