Als ondernemer kun je soms hele mooie plannen en doelen hebben. Maar hoe koppel je die aan de praktijk? Tegelijkertijd is de marketeer druk met de uitvoerende taken. Hoe zorg je dat je aandacht hebt voor de lange termijn doelen? Ik zie bij veel van mijn klanten die uitdaging terugkomen.
Om de ambitie te koppelen aan de dagelijkse acties, gebruik ik het OGSM-model. Niet als een statisch model, maar als een levend document om plannen bij te stellen op basis van praktijkervaringen. Op die manier kun je snel schakelen. Hoe gebruik ik dit in de praktijk? En hoe kun jij dit in de praktijk gebruiken?
Je kunt wel denken dat je hetzelfde ambitie hebt, maar dat hoeft niet zo te zijn. Daarom is het goed om uit te spreken waar je gezamenlijk naartoe werkt. Waar wil je bijvoorbeeld over 3 jaar staan?
Op deze website geven ze een aantal criteria waaraan dit moet voldoen:
De doelen zijn de bedrijfdoelen die je wilt behalen om de ambitie waar te kunnen maken. Dat betekent dus nog een specifieke marketingdoelen als aantal websitebezoeken. Die komen later in het proces. Dat kan bijvoorbeeld zijn: zoveel omzetgroei of naamsbekendheid in die markt.
Er leiden meerdere wegen naar Rome en daarom zul je keuzes moeten maken welke strategieën je gaan helpen om de doelen te behalen. Deze zijn bepalend voor de acties die de marketing zal doen in de praktijk. Aan wat voor soort strategieën kun je denken?
Volgens ga je de strategieën concreter uitwerken in meetpunten (KPI's) en om die te bereiken moet je bepaalde acties doen. Die vloeien hieruit voort en ik raad aan om er ook gelijk een verantwoordelijke aan te koppelen. Zo zorg je dat je marketing aan de strategie gekoppeld is.
Je kunt niet alles direct doen. Bepaald welke acties je dit jaar gaat oppakken en wanneer.
Ik raad aan om de KPI's elke maand te meten om te kijken of je op de goede route bent. En vervolgens 1 x per kwartaal kijken of de kwartaaldoelen zijn behaald. En op basis daarvan te bepalen of je moet bijsturen. Wil je meer weten over de deze aanpak? Neem dan contact op!