Je bent waarschijnlijk overtuigd van de kracht van online marketing en wilt ermee aan de slag. Maar hoe zet je online marketing op voor jouw mkb-bedrijf? Hoe kun je dezelfde online leads genereren als andere ondernemers en misschien nog wel meer? Maar hoe doe je dat met beperkte middelen zoals tijd en kennis?
In deze blog help ik je op weg. Aarzel niet om contact op te nemen als je nog vragen hebt. De belangrijkste les is om een relatie op te bouwen met je doelgroep, wat je ook onderneemt. Deel je kennis en zorg ervoor dat je interessant bent.
Stap 1: Zorg voor voldoende kennis en tijd
Het probleem dat de grootste barrière en frustrerend is, is ook nog eens het belangrijkst.
Consistentie is van cruciaal belang bij het starten van online marketing. Het is niet effectief (of minder effectief) om slechts een paar weken of maanden actief te zijn. Marketing werkt vooral op de langere termijn. Het is vergelijkbaar met het bouwen van een huis – je bouwt aan iets.
Daarom is het belangrijk om regelmatig tijd in te plannen. Ik reserveer bijvoorbeeld elke vrijdagochtend hiervoor.
Je kunt er ook voor kiezen om iemand in dienst te nemen (parttime/fulltime) die hiermee aan de slag gaat. Of je kunt iemand inhuren voor een aantal uur per week, of op basis van specifieke taken. Natuurlijk is het ook mogelijk om een combinatie van deze drie opties te overwegen.
Let op: of je nu iemand inhuurt of aanneemt, jij zult ook tijd moeten investeren. Uiteindelijk hebben ze jouw goedkeuring nodig.
Stap 2: Wat is je boodschap?
De sleutel tot succes ligt in de boodschap van jouw bedrijf. Als deze niet klopt, verspil je mogelijk je marketingbudget. Je behaalt wel resultaten, maar zullen deze waarschijnlijk tegenvallen. Of je laat kansen liggen.
In de boodschap moet de doelgroep centraal staan. Wat willen zij in relatie tot jouw product, en hoe stem je jouw verhaal daarop af? In de onderstaande video wordt dit duidelijk uitgelegd.
Stap 3: Wie is je doelgroep?
Jouw doelgroep bestaat hoogstwaarschijnlijk uit verschillende subsegmenten, waarbinnen je te maken hebt met diverse rollen. Hoe specifieker je dit kunt benoemen, des te betere resultaten zul je waarschijnlijk behalen.
Daarnaast is het belangrijk om de vragen van je doelgroep te beschrijven. Tegen welke problemen lopen ze aan? Welke informatie hebben ze nodig om keuzes te kunnen maken? Je wilt een online relatie opbouwen via jouw website, en dit bereik je door eerlijk en transparant te zijn en relevante vragen te beantwoorden.
Welke elementen moet je in ieder geval helder hebben?
- Functie;
- Uitdagingen/vragen;
- Wat willen ze bereiken?
- Waar halen ze hun informatie?
- Door wie worden ze beïnvloed?
- Wat vinden ze interessant om te lezen/zien?
Stap 4: Wat zijn je doelen?
Wat wil je bereiken? Sommige MKB-ondernemers hebben voldoende werk op korte termijn, maar ze streven er ook naar om op de lange termijn werk te blijven genereren. Daarom is bredere naamsbekendheid voor hen belangrijk. Anderen willen zich richten op upselling of het genereren van nieuwe leads.
Deze doelstellingen zijn van groot belang bij het inrichten van je website en het opzetten van je marketingcampagnes.
Stap 5: Welke kanalen kies je?
Je doelgroep kun je op verschillende manieren bereiken, en daarom adviseer ik ook om op crossmediaal zichtbaar te zijn. Het is echter belangrijk om te weten dat het ene kanaal meer kosten met zich meebrengt dan het andere. Daarom is het cruciaal om te bepalen welke kanalen het meest relevant zijn voor de doelen die je wilt bereiken.
Uiteraard kun je ook experimenteren en testen via welk kanaal je de meeste reacties krijgt. Houd er wel rekening mee dat dit soms een aanloopperiode vereist voordat je resultaten ziet.
Zodra je (voorlopig) een definitieve keuze hebt gemaakt voor een bepaald kanaal, is het belangrijk om regelmatig iets te plaatsen. Ik zie bijvoorbeeld veel berichten op LinkedIn voorbijkomen van mensen die aangeven dat het een tijdje duurde voordat ze succes boekten met hun posts. Op de lange termijn behaalde ze wel de doelen die ze wilden.
Stap 6: Zorg dat de belangrijkste onderdelen goed staan
Je boodschap moet als basis worden geïmplementeerd in jouw online marketing. Zorg ervoor dat dit goed is opgezet, anders zullen bezoekers afhaken en zullen al jouw inspanningen voor niets zijn geweest. Waaraan moet je denken:
- Website;
- Social media profiel (privé en zakelijk);
- Automatische e-mails;
- Brochure/flyer (als je die hebt);
Stap 7: Zorg voor downloadbare content voor niet-koopklare klanten
Niet alle bezoekers van jouw website zijn direct op zoek om iets te kopen. Sommigen zijn wel geïnteresseerd in het verkrijgen van meer informatie over een specifiek onderwerp. Zorg daarom voor waardevolle content die mensen kunnen downloaden.
Op deze manier kun je jouw mailinglijst laten groeien en hebben deze mensen op de lange termijn meer kans om klant te worden. Je moet er wel voor zorgen dat je een goed opgezette e-mailflow hebt en regelmatig e-mails stuurt met andere waardevolle informatie, indien mogelijk.
Een andere manier is om gewoon mensen te laten inschrijven voor je nieuwsbrief of wekelijkse update. Op die manier laten zij hun gegevens achter voor waardevolle informatie.
Stap 8: Publiceer & deel kennis met online marketingcampagnes
Wanneer je met iemand praat en jezelf kwetsbaar opstelt, is de kans groot dat de ander zich ook kwetsbaar durft op te stellen.
Dit geldt ook voor het marketing- en verkoopproces. Wanneer jij je kwetsbaar opstelt, eerlijk en transparant kennis deelt met je doelgroep en hun vragen beantwoordt, zul je merken dat er automatisch een relatie ontstaat.
Marcus Sheridan zegt dat het magische nummer 30 is. Als iemand 30 pagina’s met waardevolle content op jouw website heeft gelezen, is de kans zeer groot dat ze bij jou kopen. Hij behaalde een conversie van 80% met deze benadering.
Stap 9: Analyseer en verbeter
Niet alles werkt, maar geef ook niet te snel op. Welke onderwerpen doen het goed en welke onderwerpen doen het minder. Soms kost het iets meer tijd voordat mensen je vinden.
Bij een klant deelde ik eerst veel informatie over duurzaamheid. Dit onderwerp sloeg helaas niet aan. Vervolgens gingen we over het onderwerp watermanagement praten. Toen kregen we ineens 160 mensen in een webinar (voor die sector veel). Daaruit bleek gelijk op welk onderwerp we door moesten gaan.
Stap 10: Wees consistent en hou vol!
Ik heb het al meerdere keren aangegeven, maar wees consistent. En dat kan lastig zijn. Waarschijnlijk heb je maar beperkte tijd. En ondernemen gaat vaak in golfbewegingen en daardoor heb je soms ineens geen tijd meer voor marketing.
Twee mogelijk oplossingen. Zorg dat iemand anders eigenaarschap neemt. Of kies ervoor om in rustige periodes vooruit te werken zoals in de zomervakantie.
Ik heb het al eerder benadrukt in deze blog, maar consistentie is van belangrijk. Ik begrijp dat dit soms lastig kan zijn, vooral als je beperkte tijd hebt. Ondernemen gaat vaak gepaard met pieken en dalen, waardoor er momenten kunnen zijn waarop je geen tijd meer hebt voor marketing.
Er zijn twee mogelijke oplossingen hiervoor. 1. zorg ervoor dat iemand anders verantwoordelijkheid neemt voor het marketinggedeelte. 2. maak gebruik van rustige periodes, zoals de zomervakantie, om vooruit te werken.
Op die manier kun je tijd besparen en ervoor zorgen dat er toch consistentie is, zelfs tijdens drukke periodes of wanneer je beperkte tijd hebt.
–
Aan de slag met online marketing
Wil je niet langer uitstellen en daadwerkelijk aan de slag gaan met online marketing om verder te groeien met je onderneming? Breng dan de volgende stappen in de praktijk. Als je interesse hebt, kan ik je eventueel helpen om deze stappen verder uit te werken. Aarzel niet om contact met me op te nemen.
Het is ook belangrijk om te leren van de fouten die veel ondernemers maken bij het opzetten van online marketing. Uiteraard wil jij deze fouten vermijden. Download daarom de onderstaande PDF voor waardevolle inzichten.