Wat kost het opzetten van de basis van jouw online marketing?

Je wilt de online marketing voor jouw bedrijf goed wil aanpakken. Je hebt zelf de tijd en kennis niet en daarom wil je weten hoeveel het kost.
  • april 4, 2024

Waarschijnlijk heb je op deze blog geklikt omdat je de online marketing voor jouw bedrijf goed wil aanpakken. Daarvoor is de basis erg belangrijk. Je hebt waarschijnlijk zelf de tijd en kennis niet en daarom wil je weten hoeveel het kost.

In deze blog benoem ik een aantal factoren waarop je kunt letten. Uiteraard is het afhankelijk van het type product, wat je al hebt en wat voor jouw bedrijf nodig hebt. 

In dit artikel ga ik ervan uit dat je een B2B-ondernemer bent en dat je al een basis website hebt. Daarnaast is dit gebaseerd op mijn aanpak. Bij een ander bureau zul je dezelfde elementen tegenkomen, maar waarschijnlijk op een andere manier. De onderdelen die ik ga bespreken zijn:

  • Strategie
  • Boodschap;
  • Wie is je klant?
  • Zoekwoorden
  • Content

1. Kosten voor bepalen strategie

Welke richting ga je met je bedrijf op? In één van de eerste workshops met mij, bespreken we het Digitale Marketing Canvas. Dit lijkt om het Business Canvas Model, die meer mensen kennen. Alleen is dit model gefocust op de strategie van jouw online marketing. De organisatie Digitaal Groeien gebruikt dit model ook.

Waarom is dit zo krachtig en belangrijk? Het geeft direct aan waar de focus op komt te liggen voor je marketing. Het geeft een goed inzicht waar de kansen en uitdagingen liggen op het marketing. Het helpt jou om op een andere manier naar je bedrijf te kijken. 

Ik neem deze sessie mee als ik met een klant werk. De kosten bedragen hiervoor 500 euro (inclusief uitwerking). 

2. Kosten voor het maken van een heldere boodschap

Om duidelijk te communiceren naar de markt, heb je ook een heldere boodschap nodig. Deze maak ik samen met de ondernemer op basis van het StoryBrand Framework. Hieronder kun je daar een video over bekijken.

 

Dit wordt de filter voor alle uitingen, zodat de klant jou begrijpt. Klanten kopen niet de beste producten, maar de producten die ze het beste begrijpen. Daarom is dit onderdeel zo belangrijk voor de basis.

We doen samen een eerste kennismaking. Daarin leer ik het bedrijf kennen. Dit werk ik uit, zodat we dezelfde uitgangspunten hebben. Daarna volgt er een sessie waarin we het StoryBrand Script gaan invullen. Dit werk ik thuis uit en daarna hebben we een feedbacksessie. Ook wil ik graag een klant spreken, om ook dat perspectief te horen. Dit werk ik ook gelijk uit als klantencase. Met al deze informatie maken we een definitieve boodschap + oneliner.

Deze investering kost €2000,- en levert je een helder verhaal op, dat je overal in je marketinguitingen kan gebruiken. Dit is wel key om de boodschap terug te verdienen.

 

3. Wat kost het uitwerken van je doelgroep

In workshop 1 hebben we de doelgroep al besproken. In deze sessie focussen we op de rollen die bij een potentiële klant wil aanspreken. Denk bijvoorbeeld aan een directeur, IT manager en de financiële man. Gemiddeld genomen kost het uitwerken van 1 rol een uur tot anderhalf uur. Pas had ik een sessie met een klant en die gaf dit terug: 'deze sessie help mij om mijn gedachte te structureren'. 

We hebben het over:

  • Demografische kenmerken (handig voor je betaalde advertenties). 
  • Uitdagingen (handig voor de content) 
  • Oplossingen die je aanbiedt (handig voor positionering)
  • Tegenwerpingen (handig om die op voorhand al weg te nemen). 

Kortom, het zorgt ervoor dat je een helder beeld krijg van je persoon die je wilt aanspreken. Gemiddeld genomen heb je 2-3 personen die je in detail uitwerkt. De kosten voor zo'n sessie (+ uitwerking) zijn: 1500 euro. 

4. Wat kost het uitwerken van zoekwoorden en bepalen van content middelen 

Door de eerdere sessies hebben we een duidelijk beeld van de persoon die we willen aanspreken. Vervolgens gaan we een zoekwoordenanalyse doen. Hiervoor hebben we een korte brainstormsessie en vervolgens ga ik dat thuis verder uitwerken. Dit is belangrijk je strategie te komende maanden om gevonden te worden. De investering bedraagt 1000 euro. 

Vervolgens moeten we ook bepalen op welke manier we content gaan maken. Gaan we blogs schrijven? In welke fase schrijven we welke blog voor een potentiële klant? Welke content kunnen we gratis als download aanbieden. Welke pagina's moeten we maken op via Google verkeer te krijgen? Hoe gaan we een pagina zo opstellen, zodat we meer leads krijgen? Wat zijn de vervolgstappen? 

Hierover gaan we in deze sessie brainstormen en ik werk dat vervolgens uit. Investering bedraagt: 1000 euro.

5. Opstellen groeiplan

Op basis van de bovenstaande workshops en analyses van de online kanalen stel ik een groeiplan op voor de eerste 2 maanden en denk ik ook na over het vervolg. Welke ritmes en verbeteracties kunnen we in de maanden daarna doorvoeren, zodat de omzetdoelen gehaald worden. Investering hiervoor zijn 1000,-

 

6. Kosten basis marketing implementeren

In de eerste maand doen we de bovenstaande workshops. Tegelijkertijd maak ik een plan voor de eerste 2 maanden om de basis te implementeren. Waaraan kun je denken: 

  • Boodschap op platformen implementeren; 
  • Basis van de website aanpassen (soms moet er een nieuwe website komen. Het hangt van de situatie af wat we dan doen). 
  • Marketing automation instellen. 
  • Google Ads, Analytics, Tag Manager inrichten. 
  • Zorgen dat alles meetbaar is. 
  • Eerste tests om te kijken of de marketingacties potentieel hebben. 

De investering in deze twee maanden bedragen tussen de 3000 en de 6000 euro. Afhankelijk wat er gedaan moet worden.

 

7. Conclusie wat betreft de kosten: 

  • Strategie sessie + uitwerking: 500,-
  • Heldere boodschap + uitwerking: 1500 - 2000,- 
  • Buyer Persona's (rollen bij de klant) + uitwerking: 1500,- 
  • Zoekwoorden analyse + uitwerking: 1000,-
  • Content workshop + uitwerking: 1000,- 
  • Groeiplan: 1000,- 

Moet je al deze stappen doorlopen? Dat hangt per situatie af. Soms is er al heel veel informatie beschikbaar. Per situatie bekijk ik wat er nodig is. Klikt dit interessant? Of heb je juist nog andere vragen? Maak vrijblijvend hieronder een afspraak. 

 

 
 
 
Blog Post

Gerelateerde berichten

Waarom werk online marketing niet voor mijn mkb-bedrijf?

juni 27, 2024
Behaal je niet de resultaten met online marketing die je wilt? Werk je samen met een marketingpartner die je niet...

Weinig budget? Maar toch online zichtbaar als B2B ondernemer! [10 tips]

mei 2, 2023
Als B2B-ondernemer wil je online zichtbaar zijn. Maar je hebt een beperkt budget. Is het wel mogelijk om genoeg...

Begin met online marketing voor jouw mkb bedrijf | 10 stappen

juli 19, 2023
Je bent waarschijnlijk overtuigd van de kracht van online marketing en wilt ermee aan de slag. Maar hoe zet je online...