Als ondernemer houd je van aanpakken. Ik in ieder geval wel. Niet voor niets heb ik 'doen' aan mijn bedrijfsnaam toegevoegd. We willen snel aan de slag en snel resultaat behalen. De afgelopen jaren heb ik met verschillende marketingpartijen samengewerkt (als marketeer).
Wat mij opviel, is dat ze bijna allemaal veel tijd besteden aan strategie. Misschien heb jij dezelfde ervaring. Dat vond en vind ik frustrerend.
Tegelijkertijd zie ik ook marketingbureaus die direct aan de slag gaan. Maar is dat wel zo handig?
Uiteraard maakt de aanpak niet uit, als het resultaat oplevert voor jouw bedrijf. Maar het is natuurlijk wel prettig als je problemen met je marketingpartner kunt voorkomen. Daarom deel ik in deze blog mijn visie op het doen versus strategie. Ik wil daarmee jouw vragen beantwoorden.
Bedenk dat er een marketeer/marketingbureau komt dat direct aan de slag gaat. Hoe zou jouw wereld eruit zien?
Een van de belangrijkste voordelen van direct aan de slag gaan, is de snelheid van implementatie. Je hebt geen lange vergaderingen, wat een hoop tijd en geld bespaart.
Wanneer je direct aan de slag gaat, kun je snel reageren op veranderende omstandigheden en onverwachte gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld corona. Er ontstaan ineens bedreigingen en kansen waar jij mogelijk iets mee kan.
Directe actie geeft je de kans om praktische ervaring op te doen en te leren door te doen. Dit kan waardevolle inzichten opleveren die moeilijk te verkrijgen zijn door alleen theoretische kennis. Belangrijk is wel om de data te verzamelen en te analyseren.
Stel dat je direct aan de slag bent gegaan. Dan zou het vervelend zijn als je het onderstaande meemaakt.
Het gebrek aan een strategische aanpak kan leiden tot een gebrek aan focus. Zonder duidelijke doelstellingen kun je snel afdwalen en kostbare middelen verspillen. Het is heel makkelijk om druk bezig te zijn met operationele zaken die helemaal niets opleveren.
Direct aan de slag gaan zonder een plan kan leiden tot onduidelijke communicatie, omdat er niet is nagedacht over de boodschap.
Je hebt geen klantonderzoek gedaan, dus de kans is aanwezig dat je de potentiƫle klant niet bereikt of niet de vragen beantwoordt die je klant heeft.
Het is makkelijk om veel geld te besteden aan standaard marketingkanalen. Want dat deden we altijd al. Ik zie dat bijvoorbeeld veel bij beurzen. We staan altijd op deze beurs, dus nu ook. Zonder dat er een strategie achter de beurs staat of er wel is nagedacht of de beurs in de marketingstrategie past.
Wat heeft jouw organisatie eraan om met een strategie te werken?
Een strategie stelt duidelijke doelstellingen en prioriteiten vast, wat de richting voor het hele team helder maakt. Daarnaast weet je of je iets hebt behaald en kun je tussentijdse successen vieren. Dat is altijd goed voor de teamspirit.
Door te weten wat je strategie is voor welke doelgroep, weet je ook welke keuzes je moet maken. Bijvoorbeeld welke marketingkanalen zet je in, wat is je boodschap, hoe verloopt het salesproces, etc. Maar ook welke onderwerpen prioriteit hebben.
Marketing is een proces dat nooit stopt en altijd verder bouwt. Een goed doordachte strategie kan de weg effenen voor langdurige groei en duurzaam succes.
Doordat je met een helicopterview naar je bedrijf kijkt, zie je de kansen maar ook de uitdagingen. Hierdoor kun je vroeg op deze uitdagingen anticiperen, bijvoorbeeld een politieke maatregel of een concurrent die ineens gevaarlijker wordt.
De nadelen gaan niet zozeer over de strategie zelf, maar over hoe jij ermee omgaat.
Het ontwikkelen en implementeren van een strategie kan veel tijd en inspanning vergen, vooral in het begin. Daarom is het verstandig om met frameworks te werken. Pas op om niet in eindeloze strategiesessies te belanden, waardoor er uiteindelijk niets gebeurt.
Een strategie kan soms inflexibel lijken wanneer onvoorziene omstandigheden zich voordoen, wat aanpassingen bemoeilijkt. Maar uiteindelijk is dat natuurlijk wel een keuze. Je kunt natuurlijk tussentijds kleine aanpassingen doen.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een combinatie van beide. In enkele sessies behandelen we de belangrijkste punten voor de strategie, zodat we de richting kennen. Vervolgens begint het praktische werk, dat je uiteraard analyseert. Hierdoor kun je weer verbeteringen aanbrengen.
Een voorbeeld zoals ik dat toepas (hangt af van de situatie/context):
Meestal is het in deze situatie redelijk helder welke richting het bedrijf heeft. Om dit te bepalen, kun je bijvoorbeeld het online marketing canvas model invullen.
Kies een cyclus waarbij je weer naar de strategie kijkt. Accepteer dat het een leerproces is en niet elke actie gelijk raak is. Maar probeer de kans op fouten wel te minimaliseren. Vraag aan marketingbureaus altijd hun stappenplan, zodat je niet achteraf verrast wordt met een half jaar strategiesessies.