Als B2B-ondernemer wil je online zichtbaar zijn. Maar je hebt een beperkt budget. Is het wel mogelijk om genoeg zichtbaarheid te creëren om impact te maken met jouw product? Ben je op zoek naar de mogelijkheden?
Ik begrijp dat dit ingewikkeld kan zijn. Uiteindelijk heb je al genoeg aan je hoofd. Daarom wil ik je in deze blog 10 tips meegeven. Een klein budget is natuurlijk relatief. Deze blog gaat uit van maximaal budget van tussen de €500- €1000,- per maand. Dit bedrag is zonder dat je daarbij iemand inhuurt.
Wis je dat 80% van de aankopen online begint. Dit betekent dus dat jouw website de plek is waar het vertrouwen begint. Die bouw je door transparant te zijn. Zorg dat op heel je website vragen van klanten eerlijk beantwoord worden.
Schrijf bijvoorbeeld een aantal blogs. De Big 5 van Marcus Sheridan geeft een mooi begin om waardevolle informatie te bieden aan je potentiële klanten. Bekijk hieronder ook de video.
Het kan onwennig voelen, maar het is de moeite waard. Het levert niet altijd direct resultaat op. Maar op de langere termijn gaat dit jouw business helpen aan meer klanten.
Weet je niet precies waar je moet beginnen? Plan een gratis sparringuurtje met mij.
Deel kennis op de plekken waar je doelgroep zit. Één daarvan is de social media platformen. Uiteraard afhankelijk van jouw doelgroep. Op deze plek kun je content delen die je al gemaakt heb. Ook andere leuke dingen kun je delen zoals: klantverhalen, een paar korte tips of jouw visie op de markt. Let er wel op dat je potentiële klant in al deze berichten centraal staat.
Je kunt dit doen via een bedrijfsaccount (zorg dat die op orde is). Maar ook via je persoonlijke account. Ik zou ze beide inzetten. Bedenk wel dat mensen het relaties hebben met mensen en niet met bedrijven. Daarom is jou persoonlijke account heel belangrijk.
Maak contact met mensen, biedt waarde en durf om de sale te vragen.
Maak gebruik van betaalbare online advertenties op platforms zoals: LinkedIn en Google Ads. Dat is ook weer afhankelijk van jouw doelgroep. Hen kun je heel specifiek selecteren via deze kanalen. Ook hier is het advies doen. Kijk wat er wel en niet werkt op basis van de data die je terugkrijgt.
Zo kun je jouw doelgroep bereiken en de zichtbaarheid van jouw bedrijf vergroten. Deze methode zal op de korte termijn sneller werken, dan bijvoorbeeld het plaatsen van content op je website.
Evenementen, nieuwe content of ontwikkelingen van je bedrijf zijn goed om via de media te delen. In sommige sectoren kan dit gratis en in andere branches moet je betalen. Onderzoek wat daarin mogelijk is.
Naast dat jouw doelgroep dit leest, werkt het ook mee voor jouw Google-ranking. Vaak hebben deze website veel bezoekers en worden ze hoog gerankt door Google. Als jij zorgt voor een link naar jouw website, dan helpt dit ook voor jouw positie in Google.
Hierbij een voorbeeld van één van mijn klanten waarbij we vaak de pers inzetten als middel.
Wat heeft spreken op netwerkbijeenkomsten met online zichtbaarheid te maken? Een evenement wordt vaak gepromoot. Daarnaast kun je zelf daarover iets delen op bijvoorbeeld LinkedIn. Dus het genereert op deze manier weer traffic naar jouw website.
Afhankelijk van het type product kun je ook inschrijven op review websites. Alleen je vermelding is al goed om zichtbaar te zijn. Door acties mensen om een review vragen, word je automatisch meer zichtbaar. Daarnaast helpt het ook om sneller je product te verkopen.
Stel dat jij een ander type product daarvoor hebt. Dan zou ik in ieder geval aan de slag gaan met klantverhalen. Heel logisch, maar toch zie ik die nog te weinig op veel websites. Het mag ook gewoon een quote zijn. En deel deze informatie op LinkedIn.
O ja, en zorgt er hier ook weer voor, dat jij niet als held in het verhaal staat. Maar dat jouw klant de held in het verhaal is, die jij geholpen hebt.
In één van mijn eerste stages ging ik langs bedrijven voor een klein onderzoek. Ik vroeg naar de visie van het bedrijf op een bepaald onderwerp. Hiervan maakte ik een mooie PDF. Vervolgens deelde ik dit via social media en op de website. Daarin noemde ik de bedrijven. Die deelde het bericht ook weer en dat zorgde voor meer zichtbaarheid.
Ik wil hier niet de SEO expert gaan uithangen. Daarvoor beveel ik liever seobureau.nl aan. Maar een paar kleine tips wil ik wel meegeven, omdat ik die zelf ook toe pas bij bedrijven.
Zorg dat termen die jouw klanten gebruiken (en dus naar zoeken) in de kopjes op je website staan. In zowel de titel als de tussenkopjes. Voeg verder een meta-description [met bijvoorbeeld Yoast] toe, maak alt-tekst voor de afbeeldingen en zorg voor linkjes in de tekst. Linkjes naar plekken op jouw website, maar ook naar andere websites die waarde bieden. Zo word je sneller gevonden.
Stel dat er iemand die het leuk vinden om veel te schrijven, dan kun je ook een pillar-page maken. Daarover kun je hier meer lezen. Resultaat is in ieder geval dat je veel beter gevonden wordt.
Hieronder een korte video met uitleg over SEO.
In de coronatijd waren webinar heel erg populair. Maar dat zijn ze nog steeds. Ik vind dit misschien wel het mooiste middel om in te zetten. En maak het je zelf makkelijk.
Dit kan gewoon in Microsoft Teams bij jou thuis. Als je meer budget hebt, kun je dit natuurlijk professioneler aanpakken. Het belangrijkste is de kennis die je deelt. Het gevaar is dat je het alleen over jullie oplossing heeft. Focus je vooral op het probleem en het resultaat voor jouw potentiële klant.
Los daarvan is dit een mooi middel om leads te reactiveren, zichtbaar te zijn op social media en het is vaak een bericht dat makkelijk in de pers gedeeld wordt.
E-mailmarketing is een kosteneffectieve manier om jouw doelgroep te bereiken. Natuurlijk moet je dan wel al een adressenlijst hebben. En het is nog steeds één van de beste tools van marketing.
Belangrijk is dat je waarde blijft toevoegen. Dus biedt frequent informatie aan, waar jouw lezers blij van worden. En kies ook hierin focus.
Het belangrijkste om succes te bereiken is: consistentie, blijf waarde toevoegen en het gewoon doen. Meet en optimaliseer je acties. Kies liever voor 1 ding goed, dan voor 10 dingen half.
Besteed jij je tijd of energie liever ergens anders in? Dan kun je het uiteraard ook uitbesteden. Overigens zal dit wel tijd kosten van jou. Teksten moeten toch jouw goedkeuring hebben, tenzij je dat de tekstschrijver helemaal toevertrouwt.
Vind je het leuk om een keer te sparren over deze onderwerpen? Ik denk graag mee of er mensen in jouw organisatie zijn, die met een beetje sturing deze taken kunnen doen. Neem hier contact op en download ondertussen de onderstaande pdf die over de valkuilen voor veel ondernemers gaat.