Twijfel je om met online marketing aan de slag te gaan? Misschien vanwege de kosten of vanwege de tijd die je eraan kwijt bent. Misschien doe je al iets aan online marketing, maar werkt het nog niet zoals je wilt. En je twijfelt om te investeren. In deze blog neem ik je mee in de redenen waarom ik denk dat online marketing werkt voor jouw bedrijf. Maar om gelijk eerlijk te zijn: ik ben een online marketeer, dus wees kritisch en stel gerust via de e-mail vragen.
1. Mond tot Mond reclame is 1, Online marketing is 2
Wat is jouw situatie op dit moment?
Wil je verder groeien of vind je het zo prima? In dat laatste geval hoef je niet zoveel aan online marketing te doen, maar vooral zorgen dat je klanten blij zijn. Zij zullen hun ervaringen delen in hun netwerk en dat levert jouw weer nieuwe klanten op.
Wil je echt verder groeien buiten je netwerk, dan zul je iets met online marketing moeten doen. Maak allereerst ook je klanten blij, zodat de stroom met klanten via klanten blijft lopen. Maar zorg daarnaast voor zichtbaarheid en een strategie met je online marketing. Dit geeft je de mogelijkheid om buiten je netwerk om te groeien.
2. Online Marketing is goed voor je bekendheid | Top of Mind
Met online marketing wil je dat op het moment dat iemand uit jouw doelgroep een probleem heeft, met jou contact opneemt. Dat betekent dus dat je regelmatig zichtbaar moet zijn op de kanalen waarop jouw klant aanwezig is. Ik post bijvoorbeeld twee keer per week iets op LinkedIn en het is al meerdere keren gebeurd dat iemand via dat kanaal contact opnam.
Soms had ik al een jaar een connectie met die persoon. Maar omdat ze bij online marketing gelijk aan mij dachten, belden ze mij en hadden we bijna gelijk een deal. Want het vertrouwen had ik al gecreëerd.
3. Het verkoopproces gaat grotendeels online
Je hebt een probleem en je kent niemand die dat probleem kan oplossen. Wat ga je dan doen? Naar Google of tegenwoordig ook naar ChatGPT. Dat doet jouw potentiële klant ook. Dus zorg dat je vindbaar bent. Daarvoor is online marketing het middel.
Als vervolgens iemand op je website komt, wil je wel dat ze de juiste informatie vinden, waardoor ze op jouw website blijven in plaats van naar de concurrent gaan.
In dit onderzoek onder B2B bedrijven bleek dat 69% van het proces online ging. Pas als er een offerte nodig is en er echt gesproken wordt over de details van de samenwerking, nemen B2B bedrijven contact op. Dat hoeft natuurlijk niet in elke situatie zo te zijn, maar het geeft wel aan dat dit enorm belangrijk is.
4. 24/7 beschikbaar
Jij bent niet altijd bereikbaar en soms ben je ook op vakantie. Met online marketing zorg je ervoor dat je doelgroep jou altijd kan vinden. Hierdoor heb je minder kans dat ze naar de concurrent gaan.
5. Klanten blij maken met online marketing
Laat ik voorop stellen dat persoonlijk contact het beste is. Maar het is altijd handig als bepaalde tools jou helpen. Tenslotte ben je druk en heb je niet overal erg in. We weten dat iemand die via je klant in je funnel komt het beste soort lead is die je kunt krijgen. De kans dat de deal doorgaat is veel groter. Dus als we dat met online marketing kunnen stimuleren is dat natuurlijk ideaal. Wat zou je kunnen doen?
- Automatisch marketingproces inrichten, nadat een klant getekend heeft met extra informatie.
- Regelmatig informeren over nieuwe updates, slimme tips of andere dingen.
- Klanten in het zonnetje zetten.
En zo zijn er nog wel meer manieren. Maar je begrijpt dat dit helpt om de klant blijer te maken, zolang het waardevol is. En een vereiste is dat je kwaliteit levert met je product. Want we kennen allemaal de frustraties van bedrijven die hun online marketing op orde hebben, maar vervolgens de beloftes niet nakomen.
Wanneer geen online marketing inzetten?
Je moet altijd online marketing inzetten. Alleen ik zou niet altijd een marketeer of een marketingbureau inhuren. Bepaal wat voor jouw situatie goed is. Gaan de zaken goed, wil je niet te veel groeien en heb je zelf tijd om af en toe iets aan online marketing te doen. Huur dan vooral niet iemand in. Hoogstens zou je een keer met iemand kunnen sparren, zodat je de juiste dingen doet.
Iemand in dienst nemen of met ZZP'ers / Online Marketing Bureau werken?
In deze blog ga ik in op deze vraag. Maar je kunt ook voor een hybride oplossing kiezen. Dus je kunt ook iemand als mentor inhuren voor je marketeer. Die begeleidt het proces en zorgt dat jouw marketing op een hoger niveau komt.
Veelgestelde vragen Online marketing
Wat is het voordeel van online marketing voor MKB?
Online marketing helpt MKB-bedrijven om hun zichtbaarheid te vergroten, nieuwe klanten aan te trekken en de klanttevredenheid te verbeteren.
Hoe vaak moet ik posten op social media?
Het hangt af van je doelgroep en platform. Voor LinkedIn is twee keer per week een goed startpunt.
Waarom is vindbaarheid zo belangrijk?
Vindbaarheid zorgt ervoor dat potentiële klanten jou kunnen vinden wanneer ze een probleem hebben dat jij kunt oplossen.
Hoe kan ik mijn klanten blij maken met online marketing?
Gebruik geautomatiseerde marketingprocessen, informeer regelmatig over updates en zet klanten in het zonnetje.
Wanneer heb ik een online marketeer nodig?
Als je wilt groeien buiten je huidige netwerk en niet de tijd of expertise hebt om zelf effectieve online marketing te doen.
Kun je online marketing combineren met mond-tot-mond reclame?
Ja, tevreden klanten kunnen hun positieve ervaringen delen, terwijl online marketing je helpt om buiten je netwerk te groeien.