Behaal je niet de resultaten met online marketing die je wilt? Werk je samen met een marketingpartner die je niet vertrouwt? Deze blog gaat jou helpen om antwoorden te vinden op je vragen. Het kan aan meerdere dingen liggen. Hieronder noem ik de punten die ik in de praktijk tegenkom en deel ik mijn eigen ervaringen.
In deze blog ga ik ervan uit dat het product of de dienst geschikt is voor de markt waarin jullie je bevinden. Dus de prijs klopt, er is vraag en de doelgroep ziet de toegevoegde waarde van jullie product of dienst. In dat geval zou je hiernaar kunnen kijken.
Met marketing kun je heel makkelijk druk zijn, of je nu iemand inhuurt of aanneemt. Als zij alleen af en toe een social media post plaatsen en een artikel op de website, misschien een beurs organiseren of een mooie flyer maken, dan is iedereen druk, maar levert het niks op.
Het kan aan de strategie van de marketing liggen. Doordat iedereen losse acties uitvoert, werk je niet aan een doel en niet vanuit een strategie. Voordat je begint, is het belangrijk je af te vragen: wie ben ik als organisatie? Waarop sturen we? Welke rol vervult marketing? Op welke sectoren richten we ons? Welke marketingtactieken gaan we testen?
Waar heb je een hekel aan als ondernemer? Aan tijd verspillen. Je wilt effectief bezig zijn en niet afgeleid worden door allerlei ruis. Dit kan ook makkelijk gebeuren met marketing. Als je boodschap niet duidelijk is, krijg je niet de aandacht van je doelgroep. Ondanks dat je veel aan marketing betaalt, levert het dan niks op.
In deze blog ga ik uitgebreider in op de boodschap van jouw bedrijf.
Ik heb een grote fout gemaakt bij een klant. We waren druk bezig met het genereren van traffic naar de website. Dit lukte gelukkig, maar de conversies waren minimaal. Hoe kwam dat? Omdat de website niet goed stond, waardoor mensen niet kochten.
Daarom! Voordat je aan marketing begint, zorg dat de strategie en boodschap altijd goed op je website staan (of andere platformen). Twijfel je of je platform geschikt is? Neem dan gewoon contact met mij op. Ik denk altijd graag mee. We kunnen ook altijd een keer fysiek afspreken in de omgeving van Utrecht of Veenendaal.
Nog een voorbeeld van een klant. De website stond goed, maar er kwamen geen klanten via de website. In dit geval wilde de ondernemer niet investeren in het genereren van bezoekers via Google en social media. Ja, ze deden wel af en toe een LinkedIn-bericht, maar daarmee ga je het niet redden.
To do: check de websitecijfers in Google Analytics. Zijn die laag, dan weet je dat dat het probleem kan zijn.
De omzet gaat goed, maar dat komt niet uit online marketing. Dus we kunnen beter stoppen met online marketing. Dat zou natuurlijk kunnen, maar dan wil ik eerst de volgende vragen stellen: Meten jullie de resultaten van online marketing en welk effect hebben die op sales? Zou het kunnen dat marketing indirect wel een mooie bijdrage heeft geleverd aan de omzet
Misschien heb je een onderbuikgevoel dat er dingen niet kloppen. Je hebt een marketingpartner en je hebt twijfels. Doen ze überhaupt iets voor mij? Waarom krijg ik nauwelijks/geen toelichting op wat ze doen en het effect ervan? Doet de stagiair de Google Ads? En waarschijnlijk heb je nog meer twijfels.
Als je in deze situatie zit, neem dan contact op met mij of met iemand van https://teamdavid.nu/. Dan helpen we jouw onderbuikgevoel te checken.
Misschien doen jullie alleen iets aan online marketing als het rustig is. Maar zo werkt online marketing niet. Je zult consistent moeten bouwen aan je merk. Hierdoor word je herkend. Zodra iemand een probleem heeft dat jij kunt oplossen, gaan ze in ieder geval jou bellen. Ben je dan net een aantal weken niet zichtbaar geweest? Dan is de kans dat de potentiële klant een concurrent heeft gebeld.
Het kan ook zijn dat de verwachtingen niet juist zijn. Dat kan aan jou liggen, maar ook aan de marketingpartner die verkeerde verwachtingen heeft geschetst. Er is geen trucje waardoor je ineens heel veel omzet gaat krijgen via online marketing. Het is een proces waar je samen aan bouwt en uiteindelijk gaat het veel opleveren. Dat gebeurt niet in enkele dagen/weken, maar eerder pas na maanden of een jaar.
Misschien doen jullie alles goed, maar toch heb je geen resultaten. Wat zou het dan nog kunnen zijn? Misschien spreek je de verkeerde doelgroep aan. Benoem je vooral de problemen die een ander type klant heeft, waardoor je een mismatch hebt.