Je krijgt het advies om een nieuwe website te bouwen of je denkt zelf na over een nieuwe website. Dat kan een slimme zet zijn, maar dat hoeft niet per se. Ik zou het zonde vinden als je een nieuwe website krijgt, maar de resultaten toch tegenvallen. Daarom wil ik je een aantal punten meegeven waarop je kunt beslissen of de website vernieuwd moet worden. Twijfel je nog steeds? Neem dan gerust contact op.
Voordat ik de punten bespreek, wil ik één ding duidelijk maken: geen omzet uit je website is GEEN reden om je website te veranderen. Het KAN een reden zijn, maar dat hangt echt af van het probleem. Het is dus belangrijk om dit goed te analyseren.
Stel dat je veel bezoekers naar je website krijgt, maar ze haken vervolgens af. Dat kan betekenen dat ze je website niet begrijpen of dat de website gewoon vervelend in gebruik is. Mogelijk kun je met een aantal slimme aanpassingen je huidige website opfrissen. Misschien is dat in jouw situatie niet mogelijk. In dat geval is het handig om na te denken over een nieuwe website.
Als je de uitingen van je merk hebt veranderd, waardoor de website niet meer bij je uitstraling past, kan dit een reden zijn voor vernieuwing. Dit gaat verder dan alleen een logo dat net iets anders is. Het gaat om de gehele uitstraling van de website, inclusief de vormen en het visuele effect.
Als je website traag is, kan dat liggen aan de techniek die erachter zit, aan plug-ins of aan een slechte server. Dit hoeft niet per se te betekenen dat je een nieuwe website nodig hebt, maar vaak is een nieuwe website wel veel sneller.
Gebruikersgemak vind ik persoonlijk heel belangrijk. Je wilt zelf nieuwe pagina's kunnen maken of aanpassen. Als je hiervoor altijd afhankelijk bent van iemand anders, kan dit duur worden. In mijn visie is de website nooit af, dus moet je altijd zelf aan de website kunnen werken of een marketeer kunnen inschakelen.
Dit hangt samen met het vorige punt, maar het moet mogelijk zijn om pagina's met formulieren te maken inclusief opvolging, zodat je niet alles handmatig hoeft te doen. Meestal kan dit wel met een standaardwebsite, maar ik had recent een klant waarbij de formulieren niet meer werkten door de manier waarop de website is gebouwd. In zo'n geval zou je kunnen kiezen voor een nieuwe website of het repareren van de oude.
Als je website niet mobielvriendelijk is, moet je echt een nieuwe website overwegen. Google straft websites af die niet mobielvriendelijk zijn. Als jouw website dit niet is, zou ik per direct op zoek gaan naar een websitebouwer.
Als je een complex systeem aan je website wilt koppelen en dat lukt niet, kun je een nieuwe website overwegen. De juiste koppelingen kunnen veel tijd besparen, dus het is vaak de moeite waard om een nieuwe website te overwegen.
Als je een specifiek product in een nieuwe markt wilt lanceren en dit niet past op je huidige website, kan een nieuwe website een strategische keuze zijn. Bijvoorbeeld, als je een webshop wilt toevoegen die niet goed te integreren is met je huidige showroom door prijsverschillen, kan een nieuwe website een oplossing zijn.
Wij zien alleen de voorkant van de website, maar we weten niet wat de techniek doet. Je kunt bijvoorbeeld de Google Speedtest uitvoeren en zien dat er problemen aan de achterkant zijn. Als dit grote problemen zijn, kan het soms beter zijn om een nieuwe website te bouwen in plaats van steeds tijdelijke oplossingen toe te passen. Dit heeft namelijk ook veel effect op je positie in Google.
In mijn visie is de website nooit af. Soms heb je aanpassingen nodig en daar heb je wellicht de webbouwer voor nodig. Goed contact met de webbouwer is essentieel om dingen voor elkaar te krijgen. Is dit contact slecht? Dan hoeft het niet direct een reden te zijn om een nieuwe website te maken, maar op termijn kan het wel handig zijn. Als je website het niet doet, moet er wel iemand bereikbaar zijn die jou kan helpen.
Zoals ik begon, analyseer eerst het probleem. Waarom zou je de website vernieuwen? Denk je dat een nieuwe website écht gaat helpen? Of kun je de bestaande website upgraden? Bepaal wat het meeste waarde oplevert op de lange termijn. Twijfel je? Neem dan gerust contact op.