Als ondernemer kijk je vooruit, en dat betekent in veel gevallen op zoek gaan naar groei. Waarom? Als ik naar mijn klanten kijk, zijn die heel verschillend. De ene wil impact maken met hun product op de markt, de andere wil vooral genoeg werk voor zijn personeel, en anderen willen groeien omdat stilstaan achteruitgang is. Hoe dan ook, groei is belangrijk voor de continuïteit van jouw organisatie.
Tegelijkertijd zijn de meeste ondernemers druk, dus is er helemaal geen tijd om te werken aan een goed marketingfundament. Terwijl dit belangrijk is om, vooral ook op de lange termijn, successen te boeken. En dat is jouw product/dienst waard. Hoe zorg je ervoor dat marketing een aandrijver wordt voor jouw business?
In deze blog kun je meer lezen over de keuze voor een zzp'er of iemand in dienst. Maar nu wil ik vooral ingaan op hoe We do it Marketing ondernemers helpt.
In deze blog en op deze pagina leg ik de basis voor de online marketingstrategie uitgebreider uit. Dit is de korte samenvatting. Er zijn wat mij betreft drie belangrijke dingen, ervan uit gaande dat je merk klopt.
Om met je marketing aan de slag te gaan, moet ik je bedrijf begrijpen. Ik moet weten wat je bedrijf doet en waarom. Welke marketingacties er al gedaan zijn? Welke tactieken zou je zelf willen uitproberen? Hoe wil je de resultaten meten? Dit doe ik in workshopvorm, dus we gaan samen sparren om deze dingen helder te krijgen.
Ik wil de uitdagingen van je klanten weten. Wat vindt hij/zij belangrijk? Wat willen ze bereiken? Via welke kanalen kunnen we ze vinden? En dit wil ik doen voor verschillende typen personen die invloed hebben op het aankoopproces.
Wat communiceer je naar de doelgroep? Hoe helder is dat, of kunnen we dit nog duidelijker maken? Heb je duidelijk nagedacht over je positionering? Dit is enorm belangrijk voor de effectiviteit van je campagnes. Hier kun je daar meer over lezen.
Met de informatie uit stap 1 kunnen we aan de slag met stap 2. Hierin doen we de volgende dingen:
We zorgen ervoor dat de boodschap goed op de platformen komt te staan die je gebruikt. Soms betekent dit een nieuwe website, maar vaak kunnen we de huidige website ook optimaliseren. Daarnaast moet de boodschap op je social media kanalen en bijvoorbeeld je e-mailbanner goed staan. Jouw doelgroep moet weten waarvoor je staat.
We willen gevonden worden op de juiste zoekwoorden en we willen content schrijven die aanspreekt, ongeacht welk platform je gaat gebruiken. Daarom hebben we één sessie voor de zoekwoorden en één voor de content die we gaan schrijven. Beide zijn brainstormsessies om vervolgens tot een plan te komen in fase 3.
In deze fase zou het kunnen dat ik ook specialisten mee laat denken, zodat zij het proces meekrijgen en later bijvoorbeeld de Google Ads in kunnen richten.
We willen zo snel mogelijk een aantal resultaten boeken, zodat we een basis hebben om verder te gaan. Denk bijvoorbeeld aan acties op LinkedIn en Google Ads. Op basis van deze data kunnen we stap 3 nog beter invullen.
Het groeiplan bestaat uit acties voor het komende kwartaal en acties die we later in het jaar kunnen uitproberen. Het is een levend document waarin we aannames testen. Elke maand zorg ik voor een rapport om te controleren of we op de goede weg zijn. Dit document is essentieel om focus aan te brengen in de marketing, want je kunt namelijk niet alles doen. Tegelijkertijd geeft dit document ook veel duidelijkheid. Zo staat er ook in wie waarvoor verantwoordelijk is en wat we van elkaar kunnen verwachten.
Onderdeel van stap 2 in de afbeelding.
Als alles goed staat, kunnen we aan de slag met de marketingcampagnes. Soms doe ik dit zelf en soms huur ik daarvoor mensen in. Het inhuren van specialisten verhoogt de kans op succes, maar maakt alles ook duurder. In ieder geval zorg ik ervoor dat alles geregeld wordt, zodat jij je kunt focussen op de business.
In de campagnes wordt overigens rekening gehouden met zowel de korte termijn als de lange termijn. Hieronder volgen enkele voorbeelden voor beide termen.
Op korte termijn kunnen dit soort acties effect hebben. Er zijn er nog meer, maar dit even ter illustratie. Nogmaals het hangt af van jouw doelgroep:
Onderdeel van stap 3 in de afbeelding.
Ik vind het belangrijk dat we dit samen doen. Daarom wil ik elke maand minimaal contact hebben over de resultaten en de nieuwe actiepunten voor de volgende maand. Samen komen we tot nieuwe ideeën, betere content en uiteindelijk betere campagnes. Uiteraard is het doel om jou zoveel mogelijk te ontzorgen, omdat je tijd schaars is.
Onderdeel van stap 3 in de afbeelding.
Op dit moment ben ik eigenaar en oprichter van We do it Marketing en werk ik als ZZP’er. Het doel is om uiteindelijk een online marketingbureau te worden in de regio Utrecht, wat ook betekent dat we mensen zullen aannemen. Het belangrijkste vind ik dat we jou helpen om omzetgroei te realiseren en actief betrokken zijn bij jouw business, zodat jij succes boekt.