Ik moet Google Ads hebben! Nee, ik wil dat je nu stopt met Facebook-campagnes. Wat zijn jouw aannames als je zelf met marketing wilt beginnen? Wat zou jij moeten doen volgens je informatiebronnen?
Marketing is net als ondernemen; de markt verandert, en je zorgt dat jouw bedrijf mee verandert. Maar om te weten wat je moet veranderen, is het belangrijk dat je de basis van marketing helder hebt. Anders weet je zo niet waarom iets niet of wel werkt.
Ik denk dat de onderstaande 9 punten het belangrijkst zijn voor de basis van je online marketing.
- Wat zijn je doelstellingen?
- Ken je doelgroep als de beste!
- Wat is je positionering?
- Wat is je boodschap?
- Via welke kanalen kun je de doelgroep bereiken?
- Wie is verantwoordelijk voor welke activiteiten?
- Hoe zorg je voor consistentie?
- Kun je analyseren en wat wil je meten?
- Heb je de juiste interne systemen op orde?
1. Wat zijn je doelstellingen?
Voordat je je verdiept in specifieke marketingtactieken, is het belangrijk om duidelijk te zijn over je doelstellingen. Wil je de naamsbekendheid vergroten, leads genereren, directe verkopen stimuleren of je juist richten op je huidige klanten? Een helder doel helpt je om gerichte stappen te zetten. In de praktijk is het vaak een combinatie van deze factoren.
Uiteraard is het ook belangrijk om deze doelstellingen meetbaar te maken. Hoeveel omzet wil je laten groeien? Is dat realistisch? Welke omzet wordt er vervolgens van marketing verwacht?
Gemiddeld genomen is slechts 3% van je doelgroep klaar om te kopen, dus zorg ervoor dat je niet alleen focust op die specifieke doelgroep.
Wie is je doelgroep en wat zijn hun uitdagingen?
2. Ken je doelgroep als de beste!
Begrijp hun behoeften, uitdagingen en verwachtingen. Maak (al is het simpel in Word) Buyer Persona’s. Als je niet weet wat dit zijn, kun je hier kijken.
Belangrijk is om hierin keuzes te maken. We kunnen niet iedereen helpen met onze producten. Zorg dat je een kleine fanbase krijgt die hun ervaringen verspreiden. Uiteindelijk zijn referenties altijd de sterkste manier van marketing.
Deze keuzes zorgen ervoor dat je marketing ook succesvoller zal zijn, omdat je heel specifiek een doelgroep kunt benaderen.
Een inspirerend boek over doelgroepen is: 'Wat is marketing' van Seth Godin.
3. Wat is je positionering?
Hoe wil je dat jouw bedrijf gezien wordt in de markt? Hoe is je bedrijf ingericht? Zijn jullie een innovatief bedrijf en wil je vooral early adopters als klant? Of ben je een bedrijf dat altijd de laagste prijs biedt? Dit heeft impact op je uitingen en ook op je benadering van de doelgroep.
Bonustip: de positionering moet overeenkomen met je doelgroep. Als jij standaardproducten aanbiedt, moet je niet een doelgroep kiezen die alleen maar maatwerk wil. Klinkt logisch, maar toch zie ik het fout gaan.
4. Wat is je boodschap?
Breng je boodschap duidelijk over. Dat betekent keuzes maken. Wat wil je doelgroep en welke uitdagingen los je op. Wees duidelijk, want anders verlies je de aandacht. Zorg dat deze geïmplementeerd is op je website en andere uitingen.
Leestip: In deze blog ga ik uitgebreider op het maken van een boodschap in.
5. Via welke kanalen kun je de doelgroep bereiken?
Kies de juiste kanalen om je doelgroep te bereiken. Of het nu gaat om sociale media, zoekmachines, e-mail of andere platforms, wees aanwezig waar jouw doelgroep zich bevindt. Het is niet erg om daarin te testen.
In deze blog deel ik allerlei manieren om met weinig budget toch zichtbaar te zijn.
6. Wie is verantwoordelijk voor welke activiteiten?
Wijs verantwoordelijkheden toe binnen je team. Duidelijkheid over wie wat doet. Anders begin je vol enthousiasme en dan valt het na 2 maanden ineens stil. Zorg dat je vooruit plan en dat je medewerker ook genoeg tijd voor de activiteiten. Lukt het niet? Zorg dan voor een goede zzp’er of marketingbureau.
7. Hoe zorg je voor consistentie?
Consistentie is de sleutel tot herkenbaarheid. Zorg ervoor dat je merk consistent wordt gepresenteerd in alle marketingmaterialen en activiteiten. Niet alleen in het uiterlijk, maar ook in de frequentie. Ga door waar andere ondernemers zouden stoppen.
Er zijn veel voorbeelden van beroemdheden die niet opgaven, maar doorgingen en zo resultaat boekten.
8. Kun je analyseren en wat wil je meten?
Meet de prestaties van je campagnes en andere marketingacties. Analyseer data om te begrijpen wat werkt en wat niet. Sommige acties hebben tijd nodig, dus stop niet direct als iets na 2 weken niet werkt. Pas je strategieën aan op basis van deze inzichten.
Zorg er ook voor dat je kunt meten. Is Google Analytics ingesteld? Kun je de resultaten van een e-mailcampagne zien? Kijk ook wat er op social media gebeurt. Er zijn tools om alle informatie te verzamelen, maar je kunt het ook handmatig doen.
9. Heb je de juiste interne systemen op orde?
Zorg ervoor dat de interne systemen, zoals CRM en analytics, op orde zijn om een soepele uitvoering van je marketingstrategie te waarborgen. Bekijk ook of je bijvoorbeeld marketing automation of een e-mailsysteem nodig hebt. Dat hangt af van jouw activiteiten.
Wat kost de basis van je marketing?
Ik heb hier een blog geschreven over de kosten voor de basis van online marketing. Je zou naast deze punten ook nog een verdiepende workshop kunnen doen over je doelgroep. Lees hier de blog.
Heb je interesse om te ontdekken hoe je jouw online marketing kunt verbeteren? Vraag dan een online marketing check aan. Ik bekijk dan een dag lang jouw website en andere uitingen, en van daaruit geef ik advies.