Blog over online marketing voor mkb-ondernemers

Hoe implementeer je heldere boodschap, zodat je resultaat gaat boeken?

Geschreven door Gert-Jan Verweij | Jan 27, 2024 8:18:41 AM

Je hebt ervoor gekozen om je boodschap helder (bijv. op het StoryBrand Framework). uit te werken, waarbij je de klant helpt die een uitdaging heeft. Fantastisch! Heb je hier nog niet voor gekozen? Lees dan eerst deze blog, het zal je zeker inspireren.

Een heldere boodschap is een krachtig hulpmiddel, maar alleen als je het ook daadwerkelijk communiceert. Dat klinkt logisch, toch? Helaas verdwijnen veel briljante strategieën vaak in een lade, ongebruikt. Dat is zonde! Je investeert immers in marketing omdat je iets wilt bereiken, meestal groei. Vul maar in waarom het voor jou belangrijk is.

Daarom heb je ook geïnvesteerd in een duidelijke boodschap naar je doelgroep. En nu is het tijd om daar resultaten mee te behalen! Ik raad je aan om het verhaal te implementeren op al je kanalen:

  • Website
  • Socialmediakanalen
  • E-mailhandtekening
  • E-mail funnel
  • Nieuwsbrief
  • Content (blogs, persartikelen, etc.)
  • Downloadbare content
  • Video’s
  • Webinars
  • Podcasts
  • Betaalde campagnes
  • Andere uitingen zoals visitekaartjes, flyers, in je kantoor, enz.
  • Salesgesprekken

1. Website duidelijker maken (meer omzet)

Je website is een van de belangrijkste onderdelen van je marketingstrategie. Iedereen die bij je koopt, zal ook op je website kijken. Daarom moet alle informatie daar goed staan. Waar moet je op letten?

Zodra je op de homepagina komt, moet je in ieder geval laten zien wat je doet en welk resultaat mensen met jouw product bereiken. Deze informatie haal je uit de heldere boodschap. Hieronder een voorbeeld hoe ik dat bij één van mijn klanten heb gedaan.

Verder praat je op elk onderdeel vanuit het probleem van de klant. Let erop dat je de verschillende niveaus van problemen aanspreekt (extern, intern en filosofisch). Deel vervolgens wat jij kunt betekenen en welk resultaat het oplevert.

In mijn PDF ga ik hier dieper op in.

2. Filter voor je social media kanalen

Met een centrale boodschap weet je precies wat je moet communiceren. Gebruik dit als filter voor je berichten en wees creatief! Zo gaan mensen jou herkennen aan waar jij voor staat.

Zorg er ook voor dat je bedrijfspagina en profiel de juiste teksten bevatten. Denk bijvoorbeeld aan een oneliner die je vanuit de centrale boodschap kunt maken. Ook de tekst in de achtergrondfoto kan effect hebben.

3. E-mailhandtekening om klanten te herinneren

Maak een pakkende oneliner vanuit je centrale boodschap. Daarin staat het probleem, de oplossing en het resultaat. Voeg deze toe aan je e-mailhandtekening. Zo wordt elke (potentiële) klant herinnerd aan jouw boodschap.

4. Effectievere E-mail funnel

Heb je een downloadbare op de website staan met daarachter een e-mail funnel om de bezoeker te converteren naar klant? Dan is het belangrijk dat deze aansluit op de centrale boodschap die in je downloadbare content en website terugkomt.
Begin je over iets anders? Dan verwar je de bezoeker en raak je zijn aandacht kwijt.

5. Nieuwsbrief, de kracht van herhaling

De nieuwsbrief is een krachtige manier om jouw boodschap te herhalen. Laat je centrale boodschap ook hier als filter dienen. Zorg dat je lezers jou herkennen aan één ding!

6. Laat verschillende perspectieven zien met content

Ook hier geldt je centrale boodschap als filter. Vaak zijn er verschillende thema’s en problemen die je kunt herleiden naar één boodschap. Wees daarin creatief.

Mijn klant ErfGoed heeft als centraal thema: constante kwaliteit van planten door middel van de ErfGoedVloer. Waardoor wordt die kwaliteit beïnvloed? Door water, type ondergrond, etc. Tegelijkertijd geldt dit voor allerlei soorten planten. Alleen met die combinatie kun je al veel verschillende artikelen maken. Kom je er niet uit? Neem dan even contact op, dan sparren we gewoon even.

7. Verdieping met downloadbare content

Ga dieper in op het probleem dan in andere uitingen. Zo voelen potentiële klanten zich nog meer verbonden en begrijpen ze waarom ze jouw hulp nodig hebben.

8. Video’s, webinars, podcasts, betaalde campagnes en andere uitingen

Het is herhaling om te zeggen dat je overal de centrale boodschap moet toevoegen. Bij elk middel doe je het weer op een andere manier. Zorg er vooral voor dat je niet te snel over de oplossing begint, maar eerst over het probleem praat. Daarna kort over de oplossing en vooral over het resultaat.

Nog één extra tip voor betaalde campagnes. Zorg er vooral voor dat de landingspagina goed staat. Als je hier de heldere boodschap krachtig implementeer, zul je snel resultaten zien. 

9. Duidelijkere salesgesprekken

Als we ons voorstellen beginnen we vaak met wat we doen en wat we gedaan hebben. Maar als je vanuit de centrale boodschap begint, begin je met de uitdaging van je klant. Hierdoor weet de potentiële klant gelijk of je interessant voor hem/haar bent. Dat is een veel mooiere start dan het verhaal over wat je doet.

Vereiste is dat sales de boodschap goed kent en vanuit die boodschap alles doet.