Als ondernemer wil je je omzet laten groeien. Een van de kanalen om dit te realiseren is digitale marketing. Maar hoe staat het met jouw online marketing?
In deze blog bespreek ik vijf componenten plus een extra. Per component van digitale marketing doe ik een aantal aanbevelingen.
Een strategie zorgt ervoor dat je een duidelijk beeld hebt van je bedrijf, doelgroep en boodschap. Zonder deze kennis werkt je marketing niet, of je hebt geluk nodig.
Allereerst is het goed om te analyseren hoe je bedrijf op dit moment werkt. Veel activiteiten zijn organisch gegroeid. Er komen al klanten binnen, dus het is belangrijk om daarvan te leren. Aan welke vragen kun je denken:
En zo kan ik nog wel meer vragen stellen.
Je platformen en systemen voor digitale marketing zijn belangrijk om verschillende redenen:
Stel dat je veel geld in marketing steekt en alle bezoekers komen op je slechte website. Dan haken ze direct af. Zonde van je geld! Zorg daarom dat je website duidelijk is met een heldere boodschap in elke stap van jouw funnel.
Tegelijkertijd wil je niet elke lead handmatig opvolgen. Kies daarom voor systemen die automatisch opvolging regelen. Alleen de ‘hot leads’ kun je zelf nabellen. Dit kan in een geavanceerd marketing automation systeem als je een groter mkb-bedrijf hebt. Heb je daar geen budget voor, dan kun je simpel beginnen met een koppeling van je website naar WordPress.
Je hebt het druk, dus je wilt overzicht hebben van de activiteiten. Wat gebeurt er op je website? Hoeveel leads komen er binnen? Wat is de omzet? Het detailniveau zal per ondernemer verschillen, maar denk na over wat voor jou belangrijk is.
Content is belangrijk voor:
Je content gaat niet alleen over blogs, maar ook over social media berichten of nieuwsbrieven, afhankelijk van de doelgroep. Het gaat niet alleen om content schrijven, maar ook om consistentie. Ben je dat niet, dan zie je weinig effect.
Je hoeft het overigens niet zelf te schrijven; je kunt het ook uitbesteden.
Waar zitten jouw klanten? Dat heb je al beantwoord bij stap 1. De vraag is of jij die kanalen ook gebruikt. Twijfel je? Vraag een paar klanten om feedback. Vervolgens is het de kunst om op de kanalen waar jij aanwezig bent consistent te posten. Heb je geen tijd? Kies dan een beperkt aantal kanalen of besteed het uit.
Ontzettend belangrijke stap om beter te worden. Je gaat in veel gevallen niet in één keer grote successen boeken. Het is een proces, net als je ondernemerschap. Als je in jaar 1 wist wat je nu weet, had je dingen totaal anders aangepakt. Zo werkt het ook met marketing, maar je moet door dit proces.
Je branding is heel belangrijk voor je bedrijf. Het laat zien wie je bedrijf is en het creëert onbewust een band met je doelgroep. Hier ligt niet mijn expertise en ik adviseer om voor tips bij andere branding experts te kijken.
Speciaal voor mkb-ondernemers heb ik een test gemaakt met 20 vragen. In dit formulier geef je jouw marketing op vijf gebieden een score: Strategie, Platformen & Systemen, Contentcreatie, Verkoopkanalen en Meten & Verbeteren.
Op basis van jouw antwoorden geef ik je een score, waarbij je in één van de categorieën valt: Beginner, Gemiddeld, Gevorderd, Expert, Meester.
Daarnaast krijg je feedback op je antwoorden door middel van een video. Hieronder kun je de test aanvragen.