Blog over online marketing voor mkb-ondernemers

Hoe scoort jouw mkb-bedrijf op digitale marketing? [+ tips]

Geschreven door Gert-Jan Verweij | May 24, 2024 9:31:12 AM

Als ondernemer wil je je omzet laten groeien. Een van de kanalen om dit te realiseren is digitale marketing. Maar hoe staat het met jouw online marketing?

In deze blog bespreek ik vijf componenten plus een extra. Per component van digitale marketing doe ik een aantal aanbevelingen.

1. Waarom is werken vanuit een strategie belangrijk voor je digitale marketing?

Een strategie zorgt ervoor dat je een duidelijk beeld hebt van je bedrijf, doelgroep en boodschap. Zonder deze kennis werkt je marketing niet, of je hebt geluk nodig.

Allereerst is het goed om te analyseren hoe je bedrijf op dit moment werkt. Veel activiteiten zijn organisch gegroeid. Er komen al klanten binnen, dus het is belangrijk om daarvan te leren. Aan welke vragen kun je denken:

  • Welke persoon zet de eerste stap (achter de schermen) in het verkoopproces?
  • Wat zijn mijn doelen?
  • Wat is mijn positionering en welk type klanten passen daarbij?
  • Hoe onderscheid ik mij van mijn concurrenten? Of waarom kopen klanten bij mij?
  • Komt mijn boodschap over? Gaat het vooral over mij of over de uitdagingen van de klant?

En zo kan ik nog wel meer vragen stellen.

Tips om de strategie voor je digitale marketing uit te werken:

  • Vul het Digitale Marketing Canvas in.
  • Stel heldere doelen voor marketing op.
  • Kies een doelgroep. Vervolgens de persoon die je wilt aanspreken en schrijf alle vragen/uitdagingen op die deze persoon heeft (en check ze met een klant als dat lukt).
  • Controleer of je boodschap over jou gaat of over de klant (Hier meer info).


2. Waarom zijn je platformen en systemen belangrijk?

Je platformen en systemen voor digitale marketing zijn belangrijk om verschillende redenen:

  • Verspilling van marketingbudget voorkomen.
  • Automatisering mogelijk maken.
  • Overzicht houden.

Stel dat je veel geld in marketing steekt en alle bezoekers komen op je slechte website. Dan haken ze direct af. Zonde van je geld! Zorg daarom dat je website duidelijk is met een heldere boodschap in elke stap van jouw funnel.

Tegelijkertijd wil je niet elke lead handmatig opvolgen. Kies daarom voor systemen die automatisch opvolging regelen. Alleen de ‘hot leads’ kun je zelf nabellen. Dit kan in een geavanceerd marketing automation systeem als je een groter mkb-bedrijf hebt. Heb je daar geen budget voor, dan kun je simpel beginnen met een koppeling van je website naar WordPress.

Je hebt het druk, dus je wilt overzicht hebben van de activiteiten. Wat gebeurt er op je website? Hoeveel leads komen er binnen? Wat is de omzet? Het detailniveau zal per ondernemer verschillen, maar denk na over wat voor jou belangrijk is.

Tips om met marketingplatformen en systemen aan de slag te gaan:

  • Bedenk welke gegevens je wilt sturen en of je die nu kunt zien.
  • Spreek met een paar klanten en vraag hoe zij het aankoopproces op je website ervaren en hoe ze je website vinden. (Dit mag ook gelden voor je social media kanalen).

3. Het effect van contentcreatie voor je digitale marketing!

Content is belangrijk voor:

  • Bezoekers naar je website krijgen.
  • Onzekerheden wegnemen.
  • Vragen beantwoorden.
  • Vertrouwen creëren.

Je content gaat niet alleen over blogs, maar ook over social media berichten of nieuwsbrieven, afhankelijk van de doelgroep. Het gaat niet alleen om content schrijven, maar ook om consistentie. Ben je dat niet, dan zie je weinig effect.

Je hoeft het overigens niet zelf te schrijven; je kunt het ook uitbesteden.

Tips m.b.t. contentcreatie:

  • Plan voor het komende half jaar momenten om met content aan de slag te gaan.
  • Laat een zoekwoordenanalyse doen, zodat je weet welke woorden je moet gebruiken.
  • Wat zijn de meest gestelde vragen van jouw doelgroep? (Zie hier tips).
  • Plan elke week een social media bericht in.

4. Welke marketingkanalen gebruik jij?

Waar zitten jouw klanten? Dat heb je al beantwoord bij stap 1. De vraag is of jij die kanalen ook gebruikt. Twijfel je? Vraag een paar klanten om feedback. Vervolgens is het de kunst om op de kanalen waar jij aanwezig bent consistent te posten. Heb je geen tijd? Kies dan een beperkt aantal kanalen of besteed het uit.

Concrete tips om mee aan de slag te gaan:

  • Kies 2-3 kanalen die je kunt benutten.
  • Controleer bij een paar klanten welke kanalen voor hen het belangrijkst zijn.
  • Zorg dat je consistent aanwezig bent.

Voorbeelden van marketingkanalen:

  • Website (voor Google Search)
  • Google Ads
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram
  • Snapchat
  • TikTok
  • Media
  • Podcast
  • Marktplaatsen
  • Partners
  • E-mailmarketing
  • Paid Social
  • Etc.

5. Meten en verbeteren!

Ontzettend belangrijke stap om beter te worden. Je gaat in veel gevallen niet in één keer grote successen boeken. Het is een proces, net als je ondernemerschap. Als je in jaar 1 wist wat je nu weet, had je dingen totaal anders aangepakt. Zo werkt het ook met marketing, maar je moet door dit proces.

Wat kun je hier concreet doen:

  • Bepaal wat je wilt meten.
  • Bepaal welke kanalen je wilt testen.
  • Zorg dat je kunt meten (zie systemen en platformen).
  • Bepaal wanneer je successen wilt zien. Geef elk kanaal wel een eerlijke kans.

Bonus check voor je digitale marketing

Je branding is heel belangrijk voor je bedrijf. Het laat zien wie je bedrijf is en het creëert onbewust een band met je doelgroep. Hier ligt niet mijn expertise en ik adviseer om voor tips bij andere branding experts te kijken.

Wil je weten hoe goed je scoort op digitale marketing?

Speciaal voor mkb-ondernemers heb ik een test gemaakt met 20 vragen. In dit formulier geef je jouw marketing op vijf gebieden een score: Strategie, Platformen & Systemen, Contentcreatie, Verkoopkanalen en Meten & Verbeteren.

Op basis van jouw antwoorden geef ik je een score, waarbij je in één van de categorieën valt: Beginner, Gemiddeld, Gevorderd, Expert, Meester.

Daarnaast krijg je feedback op je antwoorden door middel van een video. Hieronder kun je de test aanvragen.