Je bent een ondernemer met een duidelijke ambitie: groeien met je bedrijf. Het is een uitdaging om precies te bepalen hoe je dit moet aanpakken. In de zoektocht naar de juiste aanpak lijkt het alsof er een overvloed aan mogelijkheden is, en dit leidt tot verwarring. Als gevolg hiervan blijft je online marketing op de achtergrond en krijgt je product of dienst mogelijk niet de aandacht die het verdient.
Mijn doel is om je te inspireren om na het lezen van deze blog meteen actie te ondernemen, voordat je weer verder gaat zoeken naar nieuwe informatie. In deze blog deel ik kennis en bied ik concrete stappen waarmee je vandaag kunt beginnen.
Heb je behoefte aan persoonlijke begeleiding, zodat je niet verdwaalt in de overvloed aan informatie die beschikbaar is? Aarzel dan niet om contact met me op te nemen, en laten we samenwerken aan jouw groei.
Het genereren van bekendheid vormt een essentieel fundament voor je marketingstrategie. Daarna is het cruciaal om ervoor te zorgen dat mensen je leren kennen, zodat je verkoopcijfers beginnen te stijgen. Hieronder vind je 12 waardevolle tips en een voorbeeld van wat je de komende 4 weken kunt doen om dit te bereiken.
1. Verbeter de online vindbaarheid met een Website
Het hebben van een website is een cruciale stap in het aanspreken van je doelgroep en het vergroten van je online vindbaarheid. Zorg ervoor dat je website geoptimaliseerd is om de vragen en behoeften van je doelgroep te beantwoorden. Dit betekent dat je gevonden wordt wanneer mensen relevante zoekopdrachten in Google invoeren. Voor een handig en duidelijk stappenplan, raad ik aan om het boek "Word Eens Volwassen" van Christiaan Slierendrecht te raadplegen.
2. Creëer aantrekkelijke Social Media profielen (Zowel Zakelijk als Privé)
Op basis van doelgroepanalyse of persoonlijke ervaringen, kun je vaststellen op welke social media platforms jouw doelgroep actief is. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat zowel je zakelijke als privéaccounts er professioneel uitzien en de juiste boodschap overbrengen.
Er zijn veel blogs die dieper ingaan op dit onderwerp. Lees bijvoorbeeld deze blog over het optimaliseren van je bedrijfsaccount. Het hoeft niet vanaf het begin perfect te zijn, maar begin met een paar handige tips en plan vervolgens regelmatig momenten in om je profielen verder te verbeteren. Zo zorg je ervoor dat je online aanwezigheid steeds aantrekkelijker wordt voor je doelgroep.
3. Blijf consistent posten op diverse sociale media kanalen
Misschien ben je zelf niet zo actief op social media, maar het is opvallend hoe regelmatig posten op deze platforms kan leiden tot herkenbaarheid bij je doelgroep. Het is begrijpelijk dat je misschien niet de tijd hebt om dagelijks te posten, dus is het prima om een frequentie te kiezen die bij jou past, zoals tweemaal per week. Hoewel dit minder impact heeft dan dagelijkse posts, blijf je op deze manier wel zichtbaar.
Het belangrijkste is dat je interessante en relevante content deelt via verschillende kanalen. Na verloop van tijd zullen mensen je gaan herkennen. Veel mensen zullen niet direct reageren, maar ze zien wel wat je deelt.
Als dit echter te veel van je kostbare tijd in beslag neemt, tijd die wellicht beter besteed kan worden aan andere activiteiten, overweeg dan om deze taak uit te besteden aan een marketeer of een zzp'er. Zo kun jij je richten op wat je het beste doet, terwijl je online zichtbaarheid wordt geregeld.
4. Nodig als mkb-ondernemer je doelgroep uit om je te volgen
Nodig regelmatig mensen uit om je te volgen, vooral degenen met wie je graag in contact wilt komen. In mijn geval nodig ik MKB-ondernemers uit om mijn netwerk te vergroten, omdat ik regelmatig waardevolle tips deel die voor hen relevant kunnen zijn. Het is een manier om iets waardevols aan te bieden aan potentiële connecties.
Vergeet niet om altijd een persoonlijk bericht toe te voegen bij je uitnodiging, waarin je uitlegt waarom je wilt connecten en wat ze kunnen verwachten. Het vergroot de kans dat ze je uitnodiging accepteren.
Vind je mijn tips interessant? Dan kun je mij hier ook op LinkedIn volgen.
5. Deel waardevolle content die antwoord geeft op vragen
Deel waardevolle content via social media en je website. Richt je op de vragen die je regelmatig hoort van potentiële klanten, want de kans is groot dat veel anderen dezelfde vragen hebben. Door deze vragen te beantwoorden in je content, nodig je mensen uit om jouw content te delen. Dit heeft niet alleen het voordeel van meer zichtbaarheid, maar verbetert ook je vindbaarheid in zoekmachines.
6. Publiceer relevant nieuws in de media
Als je actief bent in een niche, is de kans groot dat je waardevolle content kunt delen via media in jouw branche. Ze hebben behoefte aan informatieve inhoud voor hun doelgroep, en dit creëert een win-winsituatie. Bijvoorbeeld, ik kreeg meer dan 100 aanmeldingen voor een webinar door middel van een persbericht bij een bedrijf.
7. Organiseer offline/online evenementen
Evenementen hebben het voordeel dat er een duidelijke deadline aan vastzit, waardoor mensen actie moeten ondernemen voordat ze te laat zijn. Goede evenementen kunnen mensen enthousiast maken en hen aanmoedigen om anderen erover te vertellen, wat organische groei van je bekendheid stimuleert.
8. Spreek op plaatsen waar je doelgroep is
Netwerkbijeenkomsten, lokale evenementen en branchebijeenkomsten bieden geweldige kansen om te spreken. Als jouw verhaal ingaat op de problemen van je doelgroep en je kunt concrete resultaten laten zien van je product of dienst, dan word je al snel interessant als spreker. Het is echter van cruciaal belang dat je doelgroep aanwezig is, anders heeft spreken weinig zin.
9. Doe een onderzoek met je doelgroep
Door onderzoek te doen voor je doelgroep en de resultaten te publiceren, kun je waardevolle connecties opbouwen. Mensen leren jou beter kennen, en vice versa. Wanneer je het onderzoek verspreidt, wordt het interessant voor anderen in je doelgroep, en vaak zullen de mensen die je hebt geïnterviewd het ook delen. Hierdoor vergroot je je bereik en bekendheid.
10. Investeer in betaalde campagnes (Social Media en Google Ads)
Soms is de meest directe weg de beste. Maak aantrekkelijke advertenties voor platforms zoals Google en social media, gericht op je doelgroep. Dit zal meer bezoekers naar je website trekken en op korte termijn de bekendheid vergroten. Het is een effectieve manier om snel resultaten te boeken
11. Creëer tevreden klanten
Het lijkt voor de hand liggend, maar het behouden van klanten en ze veranderen in ambassadeurs kan in de praktijk uitdagend zijn. Naarmate je groeit, wordt de afstand tot je klanten groter, wat de kans op fouten vergroot. Helaas heb ik gezien dat veel ondernemingen hiermee te maken krijgen.
Het is essentieel om voortdurende aandacht te blijven besteden aan je klanten, en dit kun je zelfs ondersteunen met online marketing. Wanneer klanten echte fans van je worden, zullen ze vanzelf positief over je praten en anderen overtuigen om ook van je diensten gebruik te maken. Onthoud ook dat het omgekeerde waar is - ontevreden klanten kunnen schadelijk zijn voor je reputatie.
12. Blijf volhouden!
Het is van groot belang om alleen te beginnen met marketinginspanningen die je daadwerkelijk kunt volhouden. Ik heb helaas gezien dat bedrijven veel geld uitgaven aan marketing om er vervolgens na een paar maanden mee te stoppen, met minimaal resultaat als gevolg.
Als je merkt dat je niet in staat bent om bepaalde taken zelf uit te voeren, wees dan eerlijk tegen jezelf en overweeg om iemand anders in te schakelen. Dit kan moeilijk zijn voor ondernemers, omdat ze graag alles zelf willen doen, maar soms is het in het belang van je bedrijf om taken uit te besteden aan experts.
Online marketing in de praktijk voor MKB-ondernemers: een 4 wekenplan
Hier is een voorbeeld overzicht van wat je in de komende 4 weken kunt doen. Begin in ieder geval met de komende weken 2-4 uur per week vrij te maken.
Leestip: je kunt je marketing ook grondiger aanpakken. In deze blog deel ik 10 stappen.
Week 1: Optimaliseer je LinkedIn bedrijfsprofiel en Persoonlijke Account
- Controleer en update je bedrijfsaccount: pas de header, tekst en URL aan.
- Voeg een knop, je website en een leadformulier toe aan je bedrijfsprofiel.
- Controleer en optimaliseer je persoonlijke LinkedIn-account: werk aan je header, kopregel, profielfoto en zorg dat de informatie bij je profiel klopt. Zoals: welke mensen met welk type problemen moeten bij jou aankloppen?
Week 2: LinkedIn Persoonlijke Account en Content
- Voeg diploma's, cursussen en vaardigheden toe aan je persoonlijke LinkedIn-account.
- LinkedIn-berichten voor de komende week, gerelateerd aan problemen, klantquotes en behaalde resultaten.
- Berichten voor je bedrijfsprofiel gerelateerd aan de problemen die je kunt oplossen.
Week 3: Website en Content
- Schrijf een conceptartikel voor je website over een veelgestelde vraag van je doelgroep.
- Creëer minimaal 2 social media berichten voor zowel je persoonlijke als zakelijke accounts.
- Nodig 10 nieuwe mensen uit om je te volgen op LinkedIn.
Week 4: Content en Netwerken
- Voltooi en publiceer het artikel op je website, deel het via sociale media.
- Benader de pers met een verzoek voor een artikel.
- Nodig dagelijks 5 nieuwe mensen uit op LinkedIn.
- Deel minimaal 2 social media berichten via zowel je persoonlijke als bedrijfsaccounts.
Leestip: wil je een gestructureerde campagne opzetten? Lees dan deze blog.
Dit plan biedt je een gestructureerde en behapbare manier om aan je online marketing te werken. Het is belangrijk om consequent te zijn en vol te houden. Als je merkt dat je het moeilijk vindt of liever iemand anders dit voor je laat doen, overweeg dan contact op te nemen met een professional zoals jijzelf, of iemand binnen je organisatie die deze taak kan oppakken.
Het is goed dat je de mogelijkheid biedt om hulp in te schakelen als dat nodig is, omdat online marketing inderdaad een uitdagende en tijdrovende taak kan zijn. Succes met je inspanningen om je online aanwezigheid te vergroten!