Klopt de online marketingstrategie van mijn bedrijf?

Klopt de online marketingstrategie van mijn bedrijf?
  • juli 18, 2024

Twijfel je of de marketingstrategie van je bedrijf klopt? Of heb je überhaupt geen strategie, maar wil je inspiratie opdoen? In deze blog wil ik je op weg helpen. 

Wat is een online marketingstrategie?

Een online marketingstrategie is een plan om je online marketingdoelen te realiseren via de online marketingkanalen. Deze komt voort uit de bedrijfsstrategie en de marketingstrategie. Bij de bedrijfsstrategie kijk je breder naar het hele bedrijf en alle marktontwikkelingen op micro-, meso- en macroniveau. Vanuit de bedrijfsstrategie bepaal je de marketingstrategie. Wat zijn de doelstellingen voor de marketing om de bedrijfsstrategie te ondersteunen, wat is je positionering, wat doen de concurrenten, etc.

Vervolgens komt de online marketingstrategie. Die haakt weer in op de marketingstrategie. Wat kunnen we online aan activiteiten doen om onze doelen te halen? Hoe vertaal je de positionering naar de online kanalen? Welke online marketingkanalen ga je inzetten?

In de praktijk zie ik vaak dat strategieën samen worden genomen (hier kun je iets meer lezen over de verschillen). In principe maakt dat niet uit, maar zorg dat bijvoorbeeld de bedrijfsstrategie niet alleen over marketing of omzetdoelen gaat.

Heb je geen strategie op papier, maar wil je wel met een online marketingstrategie beginnen? Dat is geen probleem. In mijn workshops en samenwerkingen ga ik ook in op de strategie van het bedrijf. Vaak zit er al heel veel in het hoofd van de ondernemer. En ik heb die informatie wel weer nodig om de juiste doelen en prioriteiten te bepalen voor de online marketingstrategie.

Waarom een online marketingstrategie? 

Een online marketingstrategie is belangrijk omdat je tijd aan de juiste dingen wilt besteden. En je wilt geen geld verspillen aan eenmalige acties, maar echt iets opbouwen. Net zoals je een huis bouwt. Als je met de dakpannen begint, gaat het niet goed komen. En als je één muur overeind zet en vervolgens een jaar niks doet, komt het huis ook nooit af.

Dus waarom heb je een online marketingstrategie nodig?

  • Om de richting te kunnen bepalen voor je marketingacties.
  • Om te zorgen dat je continu ergens aan bouwt, ook als het op korte termijn geen resultaten oplevert.
  • Om te kunnen sturen op (gewenste) resultaten in je organisatie.
  • Om je marketing te optimaliseren.

 

Heb ik de juiste online marketingstrategie? 

Hoe weet je of je de juiste online marketingstrategie hebt? Waarom stel je deze vraag? Het zou kunnen zijn dat de cijfers teruglopen of dat je twijfelt of je marketingpartner de juiste keuzes maakt. Ik kan in deze blog niet specifiek op jullie situatie ingaan. Daarvoor kun je contact met mij opnemen. Wel wil ik je deze vragen stellen:

  • Zijn je doelen helder geformuleerd? En gelden er ook doelen voor online marketing? Wat moeten zij doen om bij te dragen aan het resultaat? En werken ze om die doelen te halen samen met de verkoop?
  • Is je positionering helder? Waar moeten jouw klanten aan denken als ze jouw naam horen? Bij welke problemen weten ze dat ze direct jou kunnen bellen?
  • Hoelang ben je al bezig met online marketing? Zou het kunnen dat je meer tijd nodig hebt om resultaat te boeken?
  • Weet je wie je doelgroep is? Ik bedoel niet gewoon sectoren, maar heel specifiek type klantrollen. Wat doe je om hen aan te spreken?
  • Weet je welke kanalen belangrijk zijn voor je doelgroep? Zijn die opgenomen in je marketingstrategie? Over welke kanalen twijfel je? Zou je de kanalen eens kunnen uitproberen?
  • Werk je constant aan je marketing? Of is het af en toe een losse actie? Zou het kunnen dat het niet aan de strategie ligt, maar aan de uitvoering?
  • Wat zijn de marketingcijfers van dit jaar? Vallen die tegen of mee? Of gaat het goed met de marketing, maar niet met de opvolging? Dan ligt er ergens anders een uitdaging.

Hopelijk helpen dit soort vragen om helder te krijgen of je online marketingstrategie klopt.

 

Welke stappen kan ik zetten voor een goede online marketingstrategie? 

Ik vind strategieën heel erg leuk, maar je moet er niet te veel tijd aan besteden. Het gevaar is, dat je er een half jaar over praat en vervolgens is er nog niks gebeurd. Dus wat mij betreft, heb je een aantal sessies. En vervolgens heb je de grove lijnen staan, waarnaar je ze in de praktijk kunt toetsen. 

Welke stappen adviseer ik voor jou online marketingstrategie? 

  1. Het invullen van het Digitaal Marketing Canvas; 
  2. Duidelijk beeld krijgen van jouw klant (en de personen die je wilt aanspreken); 
  3. Wat is de boodschap naar je doelgroep (hoe postioneer jij je);
  4. Zoekwoordenanalyse;
  5. Groeiplan met hypotheses; welke kanalen gaan we gebruiken en wat verwachten we daar te gebeuren. 
  6. Content Mapping 
  7. Starten met de campagne, analyseren & verbeteren. 

Zou je willen weten of je met de goede dingen bezig bent? Dan kun je ook altijd een marketinganalyse aan kunnen vragen. Ik denk en help je graag. 

 

 

Andere artikelen

Belangrijke basis voor online marketing voor een mkb-ondernemer?

december 14, 2023
Ik moet Google Ads hebben! Nee, ik wil dat je nu stopt met Facebook-campagnes. Wat zijn jouw aannames als je zelf met...

Begin met online marketing voor jouw mkb bedrijf | 10 stappen

juli 19, 2023
Je bent waarschijnlijk overtuigd van de kracht van online marketing en wilt ermee aan de slag. Maar hoe zet je online...

Hoe scoort jouw mkb-bedrijf op digitale marketing? [+ tips]

mei 24, 2024
Als ondernemer wil je je omzet laten groeien. Een van de kanalen om dit te realiseren is digitale marketing. Maar hoe...