Twijfel je of de marketingstrategie van je bedrijf klopt? Of heb je überhaupt geen strategie, maar wil je inspiratie opdoen? In deze blog wil ik je op weg helpen.
Een online marketingstrategie is een plan om je online marketingdoelen te realiseren via de online marketingkanalen. Deze komt voort uit de bedrijfsstrategie en de marketingstrategie. Bij de bedrijfsstrategie kijk je breder naar het hele bedrijf en alle marktontwikkelingen op micro-, meso- en macroniveau. Vanuit de bedrijfsstrategie bepaal je de marketingstrategie. Wat zijn de doelstellingen voor de marketing om de bedrijfsstrategie te ondersteunen, wat is je positionering, wat doen de concurrenten, etc.
Vervolgens komt de online marketingstrategie. Die haakt weer in op de marketingstrategie. Wat kunnen we online aan activiteiten doen om onze doelen te halen? Hoe vertaal je de positionering naar de online kanalen? Welke online marketingkanalen ga je inzetten?
In de praktijk zie ik vaak dat strategieën samen worden genomen (hier kun je iets meer lezen over de verschillen). In principe maakt dat niet uit, maar zorg dat bijvoorbeeld de bedrijfsstrategie niet alleen over marketing of omzetdoelen gaat.
Heb je geen strategie op papier, maar wil je wel met een online marketingstrategie beginnen? Dat is geen probleem. In mijn workshops en samenwerkingen ga ik ook in op de strategie van het bedrijf. Vaak zit er al heel veel in het hoofd van de ondernemer. En ik heb die informatie wel weer nodig om de juiste doelen en prioriteiten te bepalen voor de online marketingstrategie.
Een online marketingstrategie is belangrijk omdat je tijd aan de juiste dingen wilt besteden. En je wilt geen geld verspillen aan eenmalige acties, maar echt iets opbouwen. Net zoals je een huis bouwt. Als je met de dakpannen begint, gaat het niet goed komen. En als je één muur overeind zet en vervolgens een jaar niks doet, komt het huis ook nooit af.
Dus waarom heb je een online marketingstrategie nodig?
Hoe weet je of je de juiste online marketingstrategie hebt? Waarom stel je deze vraag? Het zou kunnen zijn dat de cijfers teruglopen of dat je twijfelt of je marketingpartner de juiste keuzes maakt. Ik kan in deze blog niet specifiek op jullie situatie ingaan. Daarvoor kun je contact met mij opnemen. Wel wil ik je deze vragen stellen:
Hopelijk helpen dit soort vragen om helder te krijgen of je online marketingstrategie klopt.
Ik vind strategieën heel erg leuk, maar je moet er niet te veel tijd aan besteden. Het gevaar is, dat je er een half jaar over praat en vervolgens is er nog niks gebeurd. Dus wat mij betreft, heb je een aantal sessies. En vervolgens heb je de grove lijnen staan, waarnaar je ze in de praktijk kunt toetsen.
Welke stappen adviseer ik voor jou online marketingstrategie?
Zou je willen weten of je met de goede dingen bezig bent? Dan kun je ook altijd een marketinganalyse aan kunnen vragen. Ik denk en help je graag.