Als ondernemer wil je meer omzetgroei realiseren. Online marketing kan je daarbij helpen. Maar wanneer doe je het zelf, met je beperkte tijd, en wanneer besteed je het uit? En als je het uitbesteedt, doe je dat dan aan een online marketing partner of neem je iemand in dienst? Wat is het moment waarop je besluit het niet meer zelf te doen, maar het uit te besteden?
Online marketing uitbesteden houdt in dat je de online marketingactiviteiten die je wilt doen om omzetgroei te bereiken, aan iemand anders overlaat. Dit is meestal een externe partner, maar je kunt er ook voor kiezen om een collega in te schakelen. Het gaat om activiteiten zoals websitebeheer, vindbaarheid op Google, social media, het inrichten van marketing funnels, tekstschrijven, data-analyse en het geven van advies over vervolgstappen. Ook kan het gaan over meer strategische zaken zoals het bepalen van je klant en je boodschap.
Door online marketing uit te besteden, kun jij je richten op je kernactiviteiten. Dit kost nog steeds tijd, want de online marketing partner heeft jouw kennis nodig, maar de juiste partner zal proactief zijn en met de juiste vragen komen, wat rust geeft.
Een ervaren partner weet welke tactieken werken en welke niet. Ze hebben mogelijk vergelijkbare klanten, wat jou een voorsprong geeft.
Een goede partner heeft volledige aandacht voor jouw online marketing, in tegenstelling tot wanneer je het erbij zou moeten doen. Nogmaals, er zijn ook genoeg marketingbureaus die niet échte aandacht voor je hebben.
Dankzij hun ervaring kunnen zij sneller resultaten boeken, wat op de lange termijn kostenbesparend werkt.
Doordat online marketingpartners meer klanten hebben, kunnen zij tools aanschaffen die voor jou te duur zijn. Dus je profiteert van die voordelen.
Een goede online marketingpartner begint met een goede strategie. Ze stellen de juiste vragen en zorgen dat je gelijk op de juiste middelen focust met de juiste boodschap. Dit is wat mij betreft een vereiste voordat je gaat samenwerken. Hierdoor wordt je marketing veel effectiever en dat bespaart jou op de lange termijn geld.
Je werkt samen met iemand, dus je bent automatisch afhankelijk van wat die persoon doet. Waarschijnlijk ook nog eens op het thema online marketing, waar jij geen verstand van hebt. Vertrouwen is daarin belangrijk, maar wordt helaas ook nog wel eens beschadigd. Zorg daarom dat er goed gecommuniceerd wordt.
Tja, alles moet betaald worden. En je bent al snel een paar honderd tot een paar duizend euro per maand kwijt. Bedenk dat dit op de lange termijn weer terugkomt. Vertrouw je het niet? Dan moet je het gewoon niet doen of aan iemand anders advies vragen
Je neemt een risico in een samenwerking. Marketing is geen wiskunde. Je kunt acties nemen om de kans op succes te verhogen, maar je hebt nooit 100% garantie. Zelfs de meest succesvolle marketingbureaus hebben klanten waarbij het niet lukt. Alleen we praten daar liever niet over. Het voelt als falen, maar het is juist heel leerzaam. Wees ook kritisch op je online marketingpartner, zodat je begrijpt waarom dingen wel of niet werken.
Zorg aan de voorkant dat je regelmatig contact hebt. Iedereen is druk en daardoor vergeten we dit makkelijk. Jij moet meegenomen worden in het proces. Als er iets is, moet je snel reactie krijgen. En dat doet niet iedere online marketingpartner. Dat risico loop je.
Zelf online marketing doen zorgt voor lagere directe kosten, maar je kunt in die tijd niet iets anders doen. Dus aan jou om te bepalen of je echt lagere kosten hebt.
Je bepaalt alles zelf. Geen discussies, maar je kunt direct handelen. Dat is enerzijds lekker, anderzijds houdt het je ook minder scherp.
Dit is het grootste voordeel. Je begrijpt als geen ander de markt. Dit geeft je gelijk een 3-0 voorsprong op het uitbesteden van je marketing. Stel dat je een marketeer zou aannemen dan kan zij/hij die positieve op een gegeven moment ook krijgen. Dit maakt je marketing vele malen effectiever. Zorg wel dat je uitingen over je klant gaan en niet over jezelf. Anders gebruik je het voordeel dat je hebt niet.
Alles wat je aandacht geeft groeit. Dus als jij met online marketing aan de slag gaat, groeit je kennis. Ideaal. Ik ken ondernemers die zelf half online marketeer zijn, ook omdat ze het leuk vinden. Super! Pak dan vooral zelf je online marketing op.
Gebeurd er iets onverwachts? Dan kun je zelf snel iets organiseren. Bij een partner ben je afhankelijk of ze op dat moment bereikbaar zijn.
Als je online marketing goed wil doen, kost het gewoon heel veel tijd. De vraag is: heb je die tijd en wil je die tijd eraan besteden? Doe vooral waar je het meeste energie van krijgt.
Sommige ondernemers weten al veel over strategie en online marketing. Dan geldt dit punt niet. Maar als je weinig weet over online marketing of als je denkt dat het alleen af en toe een social media post is, dan loop je ver achter en dit moet je bijspijkeren om uiteindelijk een effectieve online marketingmachine op te zetten.
Je hebt mogelijk niemand om mee te sparren. Dat kan ervoor zorgen dat je een tunnelvisie krijgt, en dat is niet bevorderlijk voor je online marketing. Maar je kunt dit uiteraard verhelpen door af en toe met iemand te sparren.
Net als jouw vak, verandert online marketing hard. Denk bijvoorbeeld aan de komst van ChatGPT. Er ontstaan weer 100 mogelijkheden en je hebt al weinig tijd. Het kan lastig zijn om bij te blijven met alle ontwikkelingen.
Wat ik zie bij veel ondernemers is dat ze heel actief zijn op het moment dat het heel rustig is. Wordt het drukker, dan gaan zaken voor. Logisch ergens, maar tegelijkertijd zorgt het ervoor dat je marketing inconsistent is. En dat maakt het vele malen ineffectiever.
Wat wil je op de lange termijn bereiken? En kun je dat doen op deze manier of moeten er dan extra klanten bij? Online marketing is een lange termijn strategie. Je kunt dingen doen op de korte termijn, maar de lange termijn heeft de focus. Dus als je gaat samenwerken moet je wel bereid zijn om daarover na te denken. En de marketingpartner ook tijd gunnen.
Kijk uit dat het met je online marketingpartner niet alleen over strategie gaat. Hierover schreef ik eerder een blog.
Doe vooral dingen waarvan je energie krijgt. Online marketing heeft veel tijd en aandacht nodig, dus je moet het wel leuk vinden om te doen.
Wil je niet groeien, maar een beetje door blijven gaan zoals je het nu doet? Prima, dan zou ik het niet direct uitbesteden of voor een paar uur in de maand om een beetje zichtbaar te zijn. Wil je echt groeien, dan zou ik erover nadenken om met een online marketingpartner samen te werken.
Als je geen tijd hebt, dan houdt het op. De vraag is ook of je bereid bent om er elke week tijd in te steken. Wat is je tijd waard? En wil je die voor online marketing gebruiken of aan andere dingen? Dat is heel persoonlijk.
Als je geen budget hebt of geen budget aan online marketing wil besteden, dan is er geen optie om online marketing uit te besteden. Ben je wel bereid te investeren, dan kom je heel veel verschillende prijzen tegen. Hier vind je mijn prijzen.
Het besluit om online marketing zelf te doen of uit te besteden hangt af van verschillende factoren, waaronder je bedrijfsdoelen, beschikbare middelen en budget. Beide benaderingen hebben hun eigen set van voordelen en nadelen. Door zorgvuldig te evalueren wat het beste past bij jouw specifieke situatie, kun je een weloverwogen keuze maken die bijdraagt aan het succes van je bedrijf. Marketing uitbesteden kan je toegang geven tot expertise en geavanceerde tools, terwijl je online marketing zelf doen, je volledige controle en kostenbesparingen biedt.