Blog over online marketing voor mkb-ondernemers

Wat kun je als MKB'er zelf doen aan online marketing?

Geschreven door Gert-Jan Verweij | Jun 7, 2024 12:53:05 PM

 

 

Als mkb-ondernemer wil je misschien zelf of met je team aan de slag met online marketing. Nu ben je op zoek naar een aantal tips om ongewoon lekker te starten. Die ga ik in deze blog geven.

Voordat ik dat doe, wil ik je wel advies geven. Zorg dat je een aantal dingen vooraf doet:

  • Zorg dat je de positionering en de strategie van je bedrijf in hoofdlijnen helder hebt.
  • Zorg dat de doelgroep helder is.
  • Zorg dat de boodschap naar je doelgroep helder is.

Wil je dit goed doen, dan is het wellicht handig om mij daarvoor in te huren om daar grondig mee aan de slag te gaan. Het kost je drie keer 2 uur ongeveer. Hier lees je daar meer over.

Stel dat je deze informatie helder hebt. Je wilt verder niemand inhuren, maar lekker zelf aan de slag. Dan zijn dit acties die je elke maand kunt doen.

1. Elke week een post op social media (persoonlijk profiel en bedrijfspagina)


Deel elke week een inspirerende post op social media, als dat het kanaal is waar je doelgroep op zit. Aan wat voor soort posts kun je denken?

  • Recente projecten
  • Klantreviews
  • Eigen ervaringen
  • Iets wat je geleerd hebt
  • Wat je drijft
  • Iets nieuws
  • Iets persoonlijks
  • Etc.

2. Nodig mensen uit op social media

Maak elke week een aantal minuten vrij om mensen uit jouw doelgroep te benaderen via LinkedIn. Dat hoeft niet direct sales te zijn, maar gewoon een connectie. Vandaaruit gaan ze jouw berichten zien en bouw je onbewust een relatie op.

3. Optimaliseer elke maand twee pagina's voor de vindbaarheid op Google

Waarschijnlijk gebruik je Yoast als plugin in WordPress. Als je dat nog niet gedaan hebt, kun je dat eenvoudig doen (nieuwe plugin, zoeken op Yoast en downloaden). Op elke pagina krijg je met deze tool onderin mogelijkheden om informatie in te vullen voor de vindbaarheid op Google.

Zorg dat je elke maand een aantal pagina's optimaliseert op bepaalde zoekwoorden waarop je gevonden wil worden. Weet je niet welke dat zijn? Dat kun je op Wordstream.com kijken welke zoekwoorden de doelgroep intypt.

4. Maak regelmatig een blogpost

Als je over je klant hebt nagedacht, dan heb je waarschijnlijk ook een lijst met vragen/uitdagingen die zij hebben. Schrijf over deze onderwerpen en deel informatie. Inspireer je doelgroep, maar heb het niet te veel over jezelf. Publiceer de blog met de tips van punt 3. Ben je niet goed in schrijven? Schrijf iets op en gebruik ChatGPT voor inspiratie of om bijvoorbeeld de tekst te controleren op spelling en grammatica.

5. Verstuur regelmatig een nieuwsbrief

Zorg dat je klanten en potentiële doelgroep geïnspireerd worden door jou. Dat kan heel simpel met een maandelijkse nieuwsbrief (of op een lagere frequentie). Daarin deel je blogposts, misschien nieuwtjes die je op LinkedIn gedeeld hebt. Op die manier gebruik je de content nog een keer en geef je wel iets waardevols aan je doelgroep.

Je kunt een nieuwsbrief bijvoorbeeld in Mailchimp starten of op LinkedIn. In beide gevallen kun je heel eenvoudig aan de slag.

6. Check je analytics

Zorg dat je weet wat er gebeurt. Kijk naar de bezoekersaantallen via Google Analytics. Kijk naar de reacties op LinkedIn. Geef niet te snel op, het neemt vaak tijd. Vaak zie je zelf niet direct het effect van bijvoorbeeld social media posts. Zorg dat je de dingen die je doet, vol blijft houden. Begin er anders niet aan of besteed het uit.