Blog over online marketing voor mkb-ondernemers

Verspil jouw geld als MKB'er niet aan marketingstrategieën!

Geschreven door Gert-Jan Verweij | Feb 16, 2024 10:17:05 AM

Hoeveel tijd en energie heb jij al verspild aan marketingstrategieën? Of ben je het type ondernemer dat nog nooit een euro aan marketingstrategie heeft uitgegeven? Wat voor type ondernemer je ook bent, verspil geen geld aan marketingstrategieën.

Tenminste, als je doet wat bij veel bedrijven gebeurt. We praten en praten en praten, en vervolgens is de markt veranderd en gaan we weer praten. We huren dure consultants in en we gaan weer praten over hun conclusies. Kortom, er gebeurt niets. En dat vind ik zonde.

Investeer wel in een marketingstrategie als je er iets mee gaat doen. Maar dat betekent dat je praktisch aan de slag zult moeten gaan. Een beperkt aantal sessies, waarin je tot de kern komt. En vervolgens proberen, fouten maken en weer verbeteren. Dit is een proces dat nooit stopt!


Welke dingen moet je helder hebben om te voorkomen dat je aan de slag gaat zonder plan? In mijn optiek zijn dat deze dingen:

Met al deze dingen kan ik je helpen. Ze staan nog niet allemaal helder op de website. Maar daar wordt aangewerkt. Je vindt hier mijn prijzen en hier kun je contact opnemen.

Wat zijn je doelstellingen 

Zonder doel kun je niet scoren. Wanneer ben je als ondernemer tevreden? Welke omzet moet je maken? Wat moet er uit online marketing komen? Is dat realistisch.

Bijvoorbeeld: je hebt 2000 websitebezoekers. Je hebt een conversiepercentage van 2%. Dus je krijgt 40 leads per maand, waar uiteindelijk zo’n 5 klanten uitkomen met een waarde van 50.000. Je komt daarmee op een totaal van 250.000 euro.

Stel dat je meer aandacht geeft aan marketing en aan het eind van het jaar wil je 3000 websitebezoekers hebben en je conversiepercentage gaat iets omhoog naar 2,25%. Dat levert 68 leads op en dat levert zo’n 7 klanten op met een waarde van 50.000 euro. Dan zit je op 350.000 euro.


Dit ter illustratie hoe je online marketing meetbaar kan maken. Maar dit kan natuurlijk ook voor andere kanalen. En het hoeft niet over omzet te gaan. 

Digitale marketing Canvas 

Dit canvas is net iets anders dan het Business Canvas model wat veel ondernemers kennen. Deze is specifiek ingericht voor online marketing. Het helpt je om alles kernachtig te benoemen. Zo’n sessie kun je in 2 uur doen. Accepteer dat het misschien niet helemaal perfect is.

Hier kun je het canvas bekijken

Boodschap van je bedrijf 

Veel bedrijven schrijven vanuit zichzelf in plaats vanuit de klant. Een snelle check is het aantal keer dat je: we/wij vs jij/u leest. Staat er heel vaak we op de website. Dan weet je dat er werk aan de winkel is. 


In andere blogs schrijf ik uitgebreid over dit onderwerp. Je kunt die hier lezen. 

Bepaal: doelgroep, persona’s en klantenreis. 

Heb jij deze vragen allemaal helder? 

  • Wie is je doelgroep?
  • Wie is je doelgroep niet?
  • Waar zit je doelgroep?
  • Weet je het zeker of is het een aanname?
  • Welke personen hebben invloed op de aankoop?
  • Schrijf je content voor alle personen?
  • Wat zijn voor elke persoon hun uitdagingen?
  • Waar zijn ze elke dag druk mee?
  • Wat zijn hun doelen?
  • Wat staat hun doelen in de weg?
  • Welke vragen hebben ze in het aankoopproces voor jouw product?
  • Weet je in welke fase, ze welke vragen stellen?

En zo kan ik nog even doorschrijven. Dit is enorm belangrijk. Check de uitkomsten als dat mogelijk is met je doelgroep.

Zoekwoordenanalyse

Dit is inderdaad van cruciaal belang om vindbaar te worden voor de markt en om de juiste woorden te kiezen in je communicatie die jouw doelgroep ook gebruikt. Met de input van het vorige punt kun je kijken in welke fases de klant komt (zelfs als ze misschien niet in één rechte lijn gaan) en alle woorden noteren die bij je opkomen. Vervolgens kun je die woorden controleren op zoekverkeer met tools zoals UberSuggest.

Bepaal: kanalen, contentplan 

Het kopje over de doelgroep geeft input voor dit punt. Misschien zit je doelgroep op heel veel kanalen. Je kunt niet alles. Dus kies welke kanalen nu de meeste prioriteit hebben. Test en verbeter!

Ook in je contentplan kun je makkelijk verdwalen. Ik heb hier een blog over het opstellen van een campagne. Dit helpt je om structuur aan te brengen in je contentcampagne. Uiteindelijk begint het met content die je vervolgens gaat verspreiden via de verschillende kanalen.

Niet alles hoeft terug te leiden naar je website (tenzij je een webshop hebt). Je kunt ook op andere manieren verkoop creëren. Mijn klanten komen voornamelijk via LinkedIn. Maar deze content helpt mijn hoofd structureren en het geeft input voor mijn social media posts.

Doen!

Uiteindelijk moet je het gewoon gaan doen. Testen en verbeteren. Vind je dit lastig om te starten? Schuif je het makkelijk weer vooruit? Plan dan een gesprek in of vraag een online marketing check aan. Hiermee help ik je op weg om met je marketing aan de slag te gaan.